TOYOTA GAZOO Racing Trophy to nowe zawody dla właścicieli tylnonapędowego coupe GT86 w wersjach rajdowych i wyścigowych, wyprodukowanych przez TOYOTA Motorsport GmbH (TMG). Mieszcząca się w Kolonii firma jest m.in. siedzibą zespołu TOYOTA GAZOO Racing startującego w mistrzostwach wyścigów długodystansowych FIA WEC.
Pierwszy sezon TOYOTA GAZOO Racing Trophy ruszy w 2018 roku. W nowych zawodach mogą brać udział właściciele wyczynowych Toyot GT86 opracowanych przez TMG: wyścigowych modeli CS-V3 i CS-Cup oraz wyjątkowej na rynku tylnonapędowej rajdówki CS-R3. Samochody startujące w jednej lub kilku seriach w Europie mogą zdobywać punkty w Pucharze TOYOTA GAZOO Racing na podstawie uzyskanych wyników, poziomu konkurencji oraz rangi zawodów.
Zasady TOYOTA GAZOO Racing Trophy
Organizatorzy poświęcili wiele wysiłku, aby opracować zbilansowany system punktacji, który da równe szanse kierowcom wyścigowym i rajdowym oraz będzie premiował wyniki w trudniejszych zawodach. Do klasyfikacji generalnej Pucharu będzie się liczyło 10 najlepszych wyników uzyskanych przez każdego uczestnika w 2018 roku.
Kierowcy wyścigowych GT86 otrzymają punkty za starty w dowolnych seriach w Europie, w których CS-V3 i CS-Cup spełniają obowiązujące regulacje. Po pięciu sezonach organizowania pucharu GT86 Cup na torze Nürburgring Toyota Motorsport GmbH spodziewa się wielu chętnych do udziału w nowej rywalizacji, m.in. startujących w seriach VLN, RCN, 24-godzinnych wyścigach. Pod uwagę brane są także 24H Series Powered by Hankook, DMV GTC czy też NES 500.
Kierowcy rajdowi mogą za kierownicą GT86 CS-R3 startować w każdym europejskim rajdzie. Punkty w pucharze TOYOTA GAZOO Racing będą zależały od miejsca zajętego na mecie w stosunku do innych startujących w danym wydarzeniu samochodów z homologacją R2 i R3, co daje dużą elastyczność w zróżnicowanej ofercie imprez rajdowych. Biorąc pod uwagę poprzednie sezony, TMG spodziewa się udziału GT86 CS-R3 w takich mistrzostwach jak Tour European Rally Series, Rajdowe Mistrzostwa Niemiec czy Rajdowe Mistrzostwa Europy FIA oraz wiele narodowych mistrzostw. Warto przypomnieć, że w sierpniu ubiegłego roku dwie Toyoty GT86 CS-R3 wystartowały w Rajdzie Rzeszowskim.
Zarówno w przypadku rajdów, jak i wyścigów, długość wydarzenia i liczba uczestników będą miały znaczący wpływ na liczbę punktów możliwych do zdobycia. Za jedno wydarzenie można uzyskać maksymalnie 75 punktów– taką liczbę przewidziano za zwycięstwo w klasie, w której startowało co najmniej 5 samochodów, w wyścigu 24-godzinnym lub w rajdzie o łącznej długości odcinków specjalnych co najmniej 200 km.
Jest o co powalczyć
Najlepszy kierowca w klasyfikacji TOYOTA GAZOO Racing Trophy otrzyma 35 000 euro i Toyotę C-HR. Za drugie miejsce nagrodą jest 25 000 euro, a za trzecie – 20 000 euro. Wręczenie nagród odbędzie się podczas ceremonii kończącej sezon. TOYOTA GAZOO Racing Trophy nie stawia żadnych dodatkowych kryteriów technicznych i nie wymaga opłat. Właściciele rajdowych i wyścigowych GT86 mogą zawalczyć o znaczące nagrody bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Nagrody zostaną wręczone zawodnikom, którzy wezmą udział minimalnie w pięciu zawodach od stycznia do 30 listopada 2018 roku. W przypadku kierowców, którzy wystartują w więcej niż 10 zawodach, zostanie wziętych pod uwagę 10 najlepszych wyników. Szczegóły dotyczące punktacji i nagród zostały opisane na stronie https://www.racingbytmg.com/
Toyota Motorsport GmbH oferuje wyścigówkę GT86 CS-Cup za 58 191 euro z VAT. Samochód ten zadebiutował w połowie 2016 roku, zastępując wcześniejszy model, Toyotę GT86 CS-V3. Rajdowa Toyota GT86 CS-R3 jest dostępna w formie pakietu obejmującego podwozie, silnik i wszystkie części mechaniczne za 99 960 euro z VAT.
Toyota Cup w Polsce
Polscy kierowcy samochodów Toyoty także mają szansę na sportową rywalizację w pucharze marki. Od 2016 roku w ramach serii Classicauto Cup organizowany jest we współpracy z Toyota Motor Poland puchar Toyota Cup. Już w pierwszym sezonie rywalizacji japońskiej marki brało w niej udział około 50 samochodów.