25 stycznia rusza nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Tradycyjnie rozpocznie go słynny Rajd Monte Carlo, w którym w ubiegłym roku Jari-Matti Latvala zajął drugie miejsce. Debiutujący Yaris WRC już w swojej pierwszej rundzie udowodnił, że jest bardzo szybką, mocną konstrukcją, zdolną do walki o najwyższe trofea.

 

Drugi sezon TOYOTA GAZOO Racing w WRC

Za trzy tygodnie rozpocznie się drugi w tym stuleciu sezon Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Zespół TOYOTA GAZOO Racing stanie do rywalizacji ze wzmocnionym składem kierowców i z trzema udoskonalonymi samochodami. W barwach Toyoty wystartują Jari-Matii Latvala, Esappekka Lappi i Ott Tanak, który dołączył do teamu japońskiej marki w tym roku. W poprzednim sezonie Latvala wygrał Rajd Szwecji, a w Monte Carlo zajął 2. miejsce. W klasyfikacji generalnej był czwarty. Lappi, który dołączył do kierowców zespołu w połowie ubiegłego sezonu, zwyciężył w 9. rundzie w Finlandii. Tanak wygrał w sezonie 2017 dwa rajdy i zajął w klasyfikacji kierowców 3. miejsce.

Yaris WRC już w swoim pierwszym rajdzie rok temu udowodnił, że jest bardzo szybki i odporny na trudne warunki. Przez cały sezon był doskonalony przez inżynierów TOYOTA GAZOO Racing pod kierunkiem szefa zespołu, Tommiego Mäkinena. Do nadchodzącego sezonu Toyota jest jeszcze lepiej przygotowana niż w momencie debiutu – czy to wystarczy, żeby jeszcze mocniej zagrozić rywalom, dowiemy się już za niecały miesiąc.

86 Rajd Monte Carlo

Rajd Monte Carlo rozpocznie się w czwartek 25 stycznia. 86. edycja najstarszego rajdu na świecie w połowie odbędzie się na nowych trasach, dlatego nawet kierowcy startujący w nim regularnie będą się mierzyć z nowymi wyzwaniami. Siedzibą imprezy będzie Gap – już po raz piąty z rzędu.

Od poniedziałkowego poranka zawodnicy będą mieli 2,5 dnia na rekonesans. Testy rozpoczną się w środę o godz. 16. Rajd wystartuje oficjalnie w czwartek 25 stycznia o 17:50. Podczas nocnego etapu zawodnicy zmierzą się z dwoma ciekawymi odcinkami specjalnymi w departamencie Alpes-de-Haute-Provence. Odcinek Thoard – Sisteron (36,69 km) znalazł się w WRC po raz pierwszy. Po nim o 22:51 kierowcy pokonają trasę Bayons – Bréziers.

W piątek zawodnicy skierują się na południe od Gap. Do przejechania będą mieli 150 km odcinków specjalnych. Będzie to najbardziej męczący dzień rajdu – do pokonania będzie sześć OS-ów na trzech trasach: Vitrolles – Oze (SS3/6 – 26,72 km), Roussieux – Eygalayes (SS4/7 – 30,54km) i Vaumeilh – Claret (SS5/8 – 15,18km).

Trasy sobotniego etapu zostały wytyczone na północ od Gap w departamentach Isère i Hautes-Alpes. Zawodnicy wystartują dwukrotnie z Agnières-en-Dévoluy do Corps (SS9/11 – 29,16 km) oraz z Saint-Léger-les-Mélèzes do La Bâtie-Neuve (SS10/12 – 16,87 km). Po południu kierowcy powrócą na pokonaną w czwartek trasę Bayons – Bréziers (SS13 – 25,49 km). Zatrzymają się jeszcze raz w parku serwisowym w Gap, po czym wrócą wieczorem do Monako.

Na niedzielę organizatorzy przygotowali cztery odcinki specjalne na dwóch trasach w Alpach Nadmorskich. Kierowcy pokonają prawie 64 oesowych kilometrów bez możliwości skorzystania z parku serwisowego. Finałem rajdu będzie Power Stage na trasie La Cabanette – Col de Braus o długości 13,58 km, który rozpocznie się o 12:18. Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się w Pałacu Książęcym w Monako o godzinie trzeciej po południu.