Toyota Australia została głównym sponsorem Rajdu Australii. Japońska marka, która w tym roku powróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata z nowym Yarisem WRC, będzie wyłącznym dostawcą samochodów dla obsługi finałowej rundy World Rally Championship.
Toyota uczestniczy w australijskich rajdach od wielu lat, w tym dwukrotnie jako oficjalny producent Australian Rally Championship między rokiem 1990 i 2008. Były zespół fabryczny Neal Bates Motorsport wciąż jeździ Corollami w ARC, a syn Neala Batesa, Harry, przewodzi aktualnie stawce ARC przed Molly Taylor – córką Coral Taylor, dawnej pilotki Batesa seniora.
Jak mówi dyrektor Toyota Australia ds. sprzedaży i marketingu, Tony Cramb, umowa sponsorska Rajdu Australii odzwierciedla zaangażowanie marki w rajdy, zarówno lokalne, jak i międzynarodowe.
„Zaangażowanie Toyoty w rajdy płynie z samej góry – prezes Akio Toyoda uważa, że przezwyciężanie ekstremalnych wyzwań, jakie niosą sporty motorowe, pozwala nam budować coraz lepsze samochody” – mówi Cramb. – „Silne związki Toyoty z rajdami sięgają lat 70. ubiegłego wieku. Od tego czasu kierowcy Toyoty zdobyli cztery tytuły mistrzów świata WRC, a marka trzy tytuły mistrzowskie w kategorii producentów. Jesteśmy również dumni z 25-letniej współpracy z czterokrotnymi rajdowymi mistrzami Australii, Nealem Batesem i Coral Taylor – w tym czasie Toyota dwukrotnie była mistrzem producentów. Spodziewamy się, że rodzina Batesów – w tym synowie Neala, Harry i Lewis – znów zaprezentuje w tegorocznym rajdzie swoje najwyższe standardy”.
Z Australią są związane pierwsze doświadczenia Toyoty ze sportami motorowymi. Pierwszym rajdem, w jakim wystartował samochód Toyoty – Toyopet Crown Deluxe – był rajd Round Australia Trial w 1957 roku. Toyota wzięła udział w tej imprezie powodowana determinacją założyciela i ówczesnego prezydenta koncernu, Kiichiro Toyody, który powiedział, że motorsport będzie odgrywał bardzo ważną rolę w promowaniu motoryzacji. „Żeby to jednak nastąpiło, producenci muszą uczestniczyć w rajdach i wyścigach, aby testować trwałość i osiągi swoich samochodów oraz zaprezentować ich możliwości. Współzawodnictwo przyspiesza rozwój i rozpala emocje fanów motoryzacji” – przewidywał senior rodziny Toyoda.
Toyota do dziś chętnie angażuje się w sport, zarówno jako uczestnik, jak i sponsor. W czerwcu japońska marka wystąpiła w roli partnera w Rajdzie Polski, 8. rundzie WRC, natomiast od 2015 roku Toyota jest partnerem głównym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. W związku ze współpracą z ruchem olimpijskim japoński koncern mocno angażuje się w organizację Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio.