Norweski kierowca Fredric Aasbø i jego nowy driftingowy Auris zadziwili fanów palenia gumy w Ameryce. W drugiej rundzie serii Formula Drift zarówno kierowca, jak i Toyota wysunęli się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej mistrzostw.
W pierwszych eliminacjach sezonu w Long Beach Fredric Aasbø dotarł do ćwierćfinału, zdobywając 52 punkty. W drugich rozgrywkach serii w Orlando zajął pierwsze miejsce i uzyskał 106 punktów, wyprzedzając w klasyfikacji generalnej prowadzącego Nissana Jamesa Deane’a o 16 punktów. Następna runda w Atlancie zostanie rozegrana już w najbliższy weekend.
Jak łatwo się domyślić, Auris Fredrica Aasbø różni się tym i owym od seryjnego auta. Samochód znany na amerykańskim rynku jako Corolla iM został zmodyfikowany pod kątem driftingu w warsztacie zespołu Papadakis Racing. Fachowcy najbardziej utytułowanego zespołu w historii Formula Drift zamienili oryginalny silnik Aurisa napędzający przednie koła na turbodoładowany motor 2,7 l dostarczający niemal 1000 koni mechanicznych, którego moc przenosi na tylną oś 4-stopniowa manualna skrzynia biegów.
Przepisy Formula Drift są na tyle elastyczne, że mogą w serii startować samochody z niemal każdą kombinacją silnika i podwozia – jedynym twardym warunkiem jest napęd na tylne koła. Jednak fakt, że nowy silnik do prototypowego Aurisa pochodzi od Toyoty (bazą dla niego jest silnik dostępny w amerykańskiej odmianie RAV4), sprawia, że zespół Fredrica Aasbø może konkurować także w klasyfikacji producentów.
Fredric Aasbø jest mistrzem świata Formula Drift z 2015 roku. W ubiegłym roku zajął w klasyfikacji generalnej drugie miejsce. 32-letni kierowca w ciągu ostatniej dekady ponad 100 razy stał na podium w różnych zawodach na 3 kontynentach. W sezonie 2017 Formula Drift wystartuje we wszystkich zawodach. Aasbø pobił też rekord największej liczby zwycięstw w jednym sezonie. Ma swój charakterystyczny styl i jest bardzo lubiany przez fanów. Przez trzy lata z rzędu został okrzyknięty Ulubieńcem Fanów Roku (Fan Favorite of the Year) w latach 2012–2014.
Norweg z pochodzenia, w 2007 i 2008 roku wygrał Nordic Drifting Championship. Na amerykańskiej scenie driftingowej zadebiutował w 2008 roku, a już w 2010 roku zdobył tytuł Formula Drift Rookie of the Year.
Formula Drift to najważniejsze profesjonalne mistrzostwa driftingu w Ameryce Północnej. Obecna, 14. edycja składa się z 8 rund – 7 rozgrywanych jest w USA, zaś 1 w Kanadzie. W najwyższej klasie Pro startuje 32 zespołów. Jedna runda składa się z oficjalnych treningów i kwalifikacji pierwszego dnia oraz treningów i głównych zawodów drugiego dnia. Każdy kierowca ma dwie szanse zakwalifikowania się do udziału w przejazdach parami w eliminacjach Top 32. Najlepsi kierowcy przechodzą do eliminacji Top16, czyli głównych rozgrywek weekendu. Każdy duet pokonuje trasę dwa razy – raz jeden samochód jedzie jako pierwszy, raz drugi. Auto na drugiej pozycji ma za zadanie trzymać się jak najbliżej auta prowadzącego, powtarzając jego prędkość, kąty wychylenia i linię przejazdu.