Zaprezentowany na salonie motoryzacyjnym w Genewie Lexus LC 500h to hybrydowa wersja nowego coupe japońskiego producenta samochodów luksusowych, wyposażona w nowej generacji jednostkę napędową Multi Stage Hybrid System. Czym się wyróżnia i jak działa to rozwiązanie?

Celem konstruktorów Lexusa LC 500h było stworzenie samochodu o wybitnie sportowym charakterze, który oprócz znakomitej dynamiki dawałby kierowcy wyczucie typowe dla manualnej zmiany biegów.

Aby to uzyskać, uzupełnili klasyczny układ hybrydowy z bezstopniową, elektromechaniczną przekładnią e-CVT o dodatkową, czterobiegową automatyczną skrzynię biegów. Całym systemem zarządza komputerowy sterownik mocy, który dla każdego z trzech pierwszych przełożeń skrzyni automatycznej symuluje za pomocą przekładni e-CVT po trzy biegi, co łącznie daje dziewięć. Czwarte przełożenie skrzyni automatycznej to bieg dziesiąty – overdrive. Zmiana biegów jest bardzo szybka – zaawansowany sterownik mocy jest w stanie zrealizować dowolną zmianę przełożenia w czasie krótszym do 100 milisekund.

Z punktu widzenia kierowcy, nowy system wiernie symuluje działanie dziesięciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów. Pierwsze trzy biegi są bardzo krótkie, a im szybciej jedzie samochód, tym rzadziej trzeba zmieniać przełożenia. Daje odczucie ścisłego, fizycznego związku między obrotami silnika a prędkością samochodu, co zapewnia wrażenie dynamiki sportowego auta. Jednocześnie Lexus LC 500h zachowuje wszystkie zalety hybrydy, z oszczędnym zużyciem paliwa i niską emisją niepożądanych substancji na czele.

Wyjaśniając w przygotowanym przez Lexusa filmie budowę i zasadę działania systemu Multi Stage Hybrid, starszy instruktor techniczny Stefan Ramaekers przekonuje, że Lexus LC 500h całkowicie zmieni postrzeganie napędu hybrydowego i wrażenia z jazdy hybrydami.

 

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=hgPlVGal7jE, http://www.carmagazine.co.uk,  http://newsroom.toyota.eu