Chiński rynek motoryzacyjny po latach ogromnych wzrostów zaczął się wyraźnie kurczyć. Ale ta sytuacja nie dotyczy aut klasy premium. Chińczycy nadal kochają luksusowe limuzyny i SUV-y. Sympatią darzą również Lexusa, który notuje w Państwie Środka coraz większą sprzedaż. Chiny stają się dla japońskiej marki najważniejszym rynkiem. Czy to oznacza istotne zmiany w strategii biznesowej Lexusa?
Znaczne wzrosty
W pierwszych 7 miesiącach 2019 roku sprzedaż Lexusa na chińskim rynku wyniosła 109 933 aut, a więc wzrosła o 31%. Wielkim zainteresowaniem cieszą się hybrydy. W tym okresie z salonów marki wyjechało 37 518 aut z takim napędem, czyli o 43% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Dzięki temu samochody hybrydowe mają 34-procentowy udział w całkowitej sprzedaży Lexusa. W Chinach Lexus oferuje 11 modeli samochodów, a 7 z nich jest dostępnych z napędem spalinowo-elektrycznym. Wysoki wzrost sprzedaży Lexus zawdzięcza przede wszystkim modelom ES, NX i RX. Nie podaje jednak dokładnych wyników dla poszczególnych aut.
Lexus inwestuje z myślą o chińskim rynku
W obliczu rosnącej popularności swoich aut japoński producent coraz chętniej uwzględnia w planach potrzeby chińskich klientów. Na początku tego roku Lexus zaprezentował w Chinach model LM, czyli luksusowego minivana stworzonego specjalnie z myślą o nabywcach z Państwa Środka oraz mniejszych azjatyckich rynkach. Samochód, którego wnętrze przypomina bardziej kabinę luksusowego prywatnego odrzutowca wyposażono w 26-calowy telewizor, lodówkę oraz obszerne fotele. Wcześniej w czasie salonu samochodowego w Pekinie zadebiutowała najnowsza odsłona modelu ES. Samochód został tak ciepło przyjęty, że zdobył tytuł Auto China Car of the Year 2019. Co więcej, pierwszy w pełni elektryczny samochód Lexusa ma trafić początkowo na europejski i właśnie chiński rynek.
Chińczycy kochają auta klasy premium
Chiny są obecnie najważniejszym rynkiem dla producentów aut klasy premium. Chociaż ogólna sprzedaż samochodów w Państwie Środka wyraźnie spada, ta negatywna tendencja omija luksusowe auta. Chińczycy szaleją za limuzynami i SUV-ami klasy premium, a producenci samochodów z całego świata coraz chętniej inwestują w tym państwie. Lexus, chociaż jest piątym producentem samochodów luksusowych w Chinach, w przeciwieństwie do największych konkurentów nie wytwarza swoich aut w tym kraju. Ale Japończycy mają powody, by rozważać produkcję w Państwie Środka. W kwietniu po raz pierwszy w historii Lexus sprzedał w Chinach więcej samochodów niż w USA i tym samym Chiny stały się dla niego największym rynkiem.