Torowa wersja modelu LFA, RC F GT3 i LC GT500 - sportowe Lexusy dobrze wpisały się wyścigowy krajobraz na całym świecie. Ale Lexus ścigał się również luksusową limuzyną GS, hatchbackiem CT 200h, a nawet hybrydowym SUV-em RX!
Na początku był Lexus GS
Autem, dzięki któremu Lexus wszedł do świata motorsportu nie było wcale smukłe coupé czy mały hatchback, a spory, luksusowy sedan. Dwa egzemplarze modelu GS 400 w 1999 roku wystartowały w klasie Sports wyścigowej serii Grand-American Motorola Cup. Zespół Lexusa wygrał szósty wyścig inauguracyjnego sezonu, pobił dwa rekordy i w sumie cztery razy stawał na podium. Ale na tym wyścigowa historia GS się nie skończyła. W 2006 roku japońska marka wystawiła do boju Lexusa GS w wersji 450h, czyli pierwszą w historii sportową limuzynę z napędem na tył. Auto wystartowało w 24-godzinnym wyścigu w Japonii.
Hybrydowym SUV- em przez Zielone Piekło
Ale GS nie był pierwszą hybrydą Lexusa, która wjechała na tor. W 2005 roku Lexus wystawił w wyścigu Nürburgring 24H hybrydowego… SUV-a! I tak oto - dzięki RX 400h - Lexus stał się pierwszym producentem, który wystartował w znaczącym wyścigu w pełni hybrydowym samochodem. A także udowodnił, że taka technologia sprawdza się również na torze.
Długa historia Lexusa IS
Przygoda Lexusa IS z motorsportem również zaczęła się dość prędko. W 2001 roku Team Lexus wystawił trzy IS-y 300 w Grand-American Cup North American Street Stock Series. Kompaktowy sedan okazał się niezwykle dzielny na torze, zdobył pole position już w czwartym wyścigu, a w kolejnym sięgnął po zwycięstwo. W tym samym czasie w brytyjskiej serii MSA British Touring Car Championship startował mniej mocarny Lexus IS 200 zespołu TotalMotorSport Racing. Auto było uznawane za najszybszą prywatną konstrukcję.
Na tym historia startów IS się nie kończy. Sedan był świadkiem powstania Gazoo Racing. W 2007 roku japoński team po raz pierwszy wystartował w wyścigu Nürburgring 24H dwiem używanymi Toyotami Altezza, czyli modelem znanym poza Japonią właśnie jako Lexus IS. Kompaktowy sedan Lexusa ścigał się również w klasie GT300 japońskiej serii Super GT i już w drugim sezonie startów zapewnił swoim kierowcom oraz zespołowi tytuł mistrzowski.
IS F CCS-R w drodze na szczyt
IS F to ekstremalny sedan, ale w 2011 Lexus postanowił pójść jeszcze dalej i pokazał światu model IS F CCS-R. Napędzane 5-litrową V-ósemką i pokryte włóknem węglowym auto dwukrotnie startowało w słynnym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb - w 2012 roku było drugie, a rok później wygrało w swojej klasie. I jak się później okazało, było konstrukcją testującą rozwiązania przygotowywane dla Lexusa RC F Carbon.
Lexus SC 430 - król Super GT
W 2005 roku Lexus oficjalnie zadebiutował na japońskim rynku. Z tej okazji zdecydowano, że w sezonie 2006 coupé marki SC 430 zastąpi w rodzimej serii Super GT Toyotę Suprę. To był dobry wybór. Auto zdominowało najwyższą klasę GT500 - wygrało już w pierwszym wyścigu, zapewniło mistrzostwo w inauguracyjnym sezonie i do końca 2010 roku było najgroźniejszym rywalem w serii.
Lexus LFA - z toru do salonu
Słynny supersamochód Lexusa wystartował w pierwszym wyścigu na długo przed tym, zanim trafił do salonów. Koncept LF-A przeszedł chrzest bojowy w trakcie Nürburgring 24H 2008, a w następnym sezonie na starcie stanęły już dwa auta. W 2010 Lexus LFA ponownie ruszył do walki, tym razem w specyfikacji produkcyjnej. I wygrał rywalizację w swojej klasie. Zdobyte w ten sposób doświadczenie wykorzystano w samochodzie drogowym.
Lexus CT - kolejna hybryda na torze
Do rywalizacji w motorsporcie przyłączył się nawet Lexus CT 200h! Hybrydowe auto zadebiutowało w 2011 roku w 6-godzinnym wyścigu Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy na torze Nürburgring. Zmodyfikowany samochód wystartował pod skrzydłami tych samych inżynierów, którzy pracowali przy torowych wersjach Lexusa LFA i pozwoliło dopracować napęd hybrydowy z 2,4-litrowym silnikiem benzynowym, który trafił później do modeli IS 300h, GS 300h i NX 300h.
Epoka Lexusów RC F GT3 i LC GT500
Dzisiaj na torach wyścigowych Lexusa reprezentują przede wszystkim dwa wyścigowe coupé, opracowane przez inżynierów japońskiej marki - RC F w wersji GT3 i LC 500 GT500. Lexus RC F GT3 to napędzane silnikiem V8 5.4 auto torowe, które rywalizuje w serii Blancpain GT. Natomiast LC 500 GT500 ma pod maską 4-cylindrową jednostkę o pojemności 2 l i startuje w klasie GT500 japońskiej serii Super GT. W ubiegłym roku autem - wyposażonym tym razem w motor V8 - w wyścigu 24 Hours of Nürburgring 2018 wystartował zespół Toyota Gazoo Racing. W tym roku japońska ekipa ponownie szykuje do rywalizacji Lexusa LC.