Gama SUV-ów Lexusa w ostatnim czasie znacząco się rozrosła. Za sprawą debiutu miejskiego crossovera UX w ofercie Lexusa w Polsce znajdują się już cztery modele z tego segmentu, dostępne łącznie w pięciu rozmiarach. Sprawdzamy, czym charakteryzuje się każdy z nich.

 

Lexus UX – miejski crossover
Najmniejszym SUV-em Lexusa jest jeden z najnowszych modeli marki – debiutujący właśnie crossover UX. Jego nazwa pochodzi od słów „Urban Explorer”, które oznaczają „miejskiego odkrywcę”. To określenie w dobry sposób oddaje charakter nowego Lexusa, bowiem auto zostało stworzone właśnie z myślą o kierowcach poruszających się głównie w mieście. Stąd kompaktowe wymiary samochodu – UX mierzy 4 495 mm długości, 1 845 mm szerokości i 1 540 mm wysokości. Nie bez znaczenia są również dynamiczne, ale oszczędne jednostki napędowe – układ hybrydowy o mocy 184 KM i 171-konny silnik benzynowy. W wersji hybrydowej crossover przyspiesza od 0 do 100 km/h w nawet 8,5 s, a jego zużycie paliwa wynosi w cyklu mieszanym od 5,3 l/100 km. Hybrydę można wyposażyć w inteligentny napęd na cztery koła.

Projekt wnętrza Lexusa UX oddaje jego miejską naturę. Auto ma nisko położoną deskę rozdzielczą i możliwie najcieńsze przednie słupki, co poprawia widoczność z wnętrza auta. Pomocny jest również dostępny w standardzie pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+, wyposażony m.in. w układ ochrony przedzderzeniowej zdolny do wykrywania rowerzystów oraz pieszych w dzień i w nocy czy asystenta utrzymywania pasa ruchu, ułatwiającego jazdę w korkach.


Lexus NX – hit sprzedaży
O oczko wyżej w gamie modelowej znajduje się Lexus NX. Tego kompaktowego SUV-a segmentu D zaprezentowano w 2014 roku. Auto szybko stało się sprzedażowym hitem i jest aktualnie najpopularniejszym modelem w europejskiej ofercie Lexusa. Podobnie jak w przypadku innych SUV-ów tej marki, w nazwie modelu znalazł się znak X. A poprzedzająca go litera N pochodzi od angielskiego słowa „nimble” i ma podkreślać zwinność auta.

Lexus NX jest niewiele większy od modelu UX – mierzy 4 640 mm długości, 1 870 mm szerokości i 1 645 mm wysokości. Samochód występuje w dwóch wersjach napędowych – z układem hybrydowym o łącznej mocy 197 koni mechanicznych oraz turbodoładowanym, 238-konnym silnikiem benzynowym. W tej drugiej odsłonie auto potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,1 s. Lexus NX we wszystkich wersjach może być wyposażony w pakiet systemów Lexus Safety System+, a w najwyższych odmianach F Sport i Omotenashi dysponuje nim w standardzie. W ofercie nie zabrakło również odmian z napędem na cztery koła.

Lexus RX i RX L – sprawdzona konstrukcja w dwóch rozmiarach
Model RX to doświadczony gracz na rynku luksusowych SUV-ów. Lexus zaprezentował to auto w 1998 roku, a obecnie produkuje już jego czwartą generację. Nazwa modelu tym razem wzięła się od angielskiego „recreational” i oznacza auto rekreacyjne. Lexus RX to już całkiem spory SUV – ma 4 890 mm długości, 1 895 mm szerokości i od 1 685 mm do 1 690 mm wysokości. RX również jest dostępny w dwóch wersjach napędowych – z układem hybrydowym o mocy 313 KM, wyposażonym w 3,5-litrowy silnik V6, a także z 238-konnym motorem benzynowym R4 2,0 l. W obu wersjach napędowych nie zabrakło również napędu 4x4, a auto już w najniższej wersji wyposażenia dysponuje pakietem Lexus Safety System+.

W ubiegłym roku Lexus zaprezentował na europejskim rynku 7-miejscowego SUV-a RX L, opartego na modelu RX. Auto jest wyższe i dłuższe od standardowego RX-a - mierzy 5 000 mm długości i 1 700 mm wysokości. W trzecim rzędzie siedzeń samochód mieści dwie osoby, a drugi został specjalnie umieszczony wyżej, by pasażerowie z tyłu mieli więcej miejsca nogi. Na polskim rynku Lexus RX L jest dostępny jednie z napędem hybrydowym o mocy 313 KM, z 3,5-litrowym silnikiem benzynowym V6. Układ napędza wszystkie koła za pośrednictwem inteligentnego systemu E-Four.

Lexus LX – luksusowy SUV
Gamę SUV-ów Lexusa na polskim rynku zamyka model LX. Litera L w nazwie auta, podobnie jak w przypadku sedana LS i coupé LC, oznacza flagowe auto luksusowe. Samochód nie jest dostępny w regularnej sprzedaży na rynku europejskim, ale do Polski trafiła limitowana edycja 50 egzemplarzy modelu. LX to luksusowe auto terenowe, oparte na klasycznej ramie. Samochód ma 5 065 mm długości, 1 980 mm szerokości i 1 865 mm wysokości. Pod maską auta pracuje wolnossący silnik benzynowy V8 o pojemności 5,7 l i mocy 367 KM. A już w standardzie Lexus LX jest wyposażony w zawieszenie pneumatyczne z aktywną kontrolą wysokości, 19-głośnikowy system audio Mark Levinson i 11,6-calowe monitory zamontowane przy zagłówkach przednich foteli.