W ofercie Lexusa można znaleźć jedenaście modeli samochodów z napędem hybrydowym, w tym hatchbacka oznaczonego symbolem CT. Jego ceny w polskich salonach rozpoczynają się - po uwzględnieniu rabatu - od nieco ponad 100 tys. zł. A w ramach programu Lexus Select używany egzemplarz tego auta kupimy już za około 52 tys. zł.

 

Pierwszy w historii

Lexus CT zadebiutował na genewskim salonie motoryzacyjnym w 2010 roku, stając się równocześnie pierwszym na świecie luksusowym hatchbackiem z napędem hybrydowym. Linia nadwozia została zaprojektowana w zgodzie z charakterystyczną dla Lexusa filozofią L-finesse.

Samochód trafił do sprzedaży w 2011 roku i do tej pory doczekał się dwóch faceliftingów. Pierwszy został przeprowadzony w 2013 roku - dostosowano stylistykę do reszty gamy Lexusa oraz zmodyfikowano zawieszenie, by było bardziej komfortowe. W 2017 roku - oprócz kolejnego odświeżenia wyglądu i modernizacji wnętrza - samochód zyskał pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.

Napęd prosto z Toyoty Prius

Pod maskę samochodu trafił układ hybrydowy znany z trzeciej generacji Toyoty Prius i hybrydowego Aurisa. Składa się on z pracującej w cyklu Atkinsona jednostki benzynowej o pojemności 1,8 litra i mocy 99 KM oraz silnika elektrycznego wytwarzającego 82 KM. Oba silniki współpracują, dając moc sumaryczną na poziomie 136 KM. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów E-CVT. 

Warto dodać, że kierowca może wybrać jeden z czterech dostępnych trybów jazdy. Najciekawszym jest elektryczny tryb EV - wtedy samochód porusza się bezszelestnie wykorzystując energię zgromadzoną podczas jazdy w akumulatorze i mocny silnik elektryczny. Dynamiczną jazdę umożliwia tryb SPORT - w tym przypadku samochód szybciej reaguje na gaz wykorzystując pełną moc układu hybrydowego. W tym przypadku na desce rozdzielczej zamiast standardowego niebieskiego podświetlenia pojawia się barwa czerwona. Pozostałe z dostępnych trybów to NORMAL i ECO.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje Lexusowi CT 10,3 sekundy. Prędkość maksymalna tego modelu to 180 km/h. Zgodnie z danymi technicznymi średnie spalanie Lexusa CT wynosi 3,8 l na 100 km. Auto ma 4350 mm długości, 1765 mm szerokości i 1455 wysokości. Jego bagażnik dysponuje pojemnością na poziomie 375 litrów.

Luksusowe wnętrze i ciekawe wyposażenie

Już podstawowa dla modelu CT odmiana Elegance kosztująca od 100 900 zł jest bardzo przyzwoicie wyposażona. Na liście akcesoriów niewymagających dopłaty znalazła się między innymi dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, czujniki deszczu oraz układ audio składający się z 6 głośników i 7-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego. W tym przypadku multimediami steruje się za pomocą kontrolera w formie pokrętła, ale wyższe odmiany wyposażenia - np. Prestige - oferują kontroler Remote Touch Interface. Całość uzupełniają światła do jazdy dziennej i przeciwmgłowe w technologii LED, uruchamianie pojazdu za pomocą przycisku POWER, 16-calowe aluminiowe felgi oraz łączność Bluetooth.

Opisywana wersja Elegance występuje również z Pakietem Comfort i Pakietem Lexus Safety System+. W tym przypadku samochód został doposażony o podgrzewane przednie fotele, aktywny tempomat, system ochrony przedzderzeniowej, z wykrywaniem pieszych, system automatycznych świateł drogowych, asystenta utrzymania pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych oraz system wykrywający i ostrzegający o zmęczeniu kierowcy. Tablica rozdzielcza została wzbogacona o 4,2-calowy wyświetlacz TFT, a światła mijania i drogowe zostały wykonane w technologii LED. Lexus CT w tym przypadku kosztuje 113 200 zł.

Najbogatsza odmiana wyposażenia Prestige zaczyna się od 159 900 zł. Na liście wyposażenia znaleźć można w tym przypadku między innymi system „inteligentny kluczyk”, który pozwala na otwieranie i uruchamianie pojazdu bez użycia klucza, system audio składający się z 10 głośników oraz 10,3-calowy wyświetlacz multimedialny, a także czarne elementy ozdobne wnętrza w kolorze Metalic Black. Samochód jest również wyposażony w Pakiet Lexus Safety System+.

Jak Lexus CT wypada na tle konkurentów z segmentu luksusowych hatchbacków? Przypomnijmy, że cena tej japońskiej hybrydy po rabacie zaczyna się od 100 900 zł (kwota standardowa to 119 800 zł). Cena bawarskiego konkurenta, czyli BMW Serii 1 z trzycylindrowym silnikiem 1,5 o mocy 136 KM i automatyczną skrzynią biegów zaczyna się w salonach od kwoty na poziomie 132 tys. zł. Audi A3 kosztuje natomiast od 117 tys. zł. W tym przypadku samochód ma pod maską silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 150 KM. Podobnie wygląda sytuacja z Mercedesem Klasy A. Niemiecki hatchback z silnikiem 1.3 o mocy 136 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje od 119 tys. zł.

Używany Lexus CT?

Lexus CT to jeden z modeli, które z racji bezawaryjności utrzymują wartość. W Programie Lexus Select można znaleźć obecnie kilkanaście ofert sprzedaży tego auta. Program gwarantuje, że używany pojazd został sprawdzony przez mechaników, a potwierdzeniem tego może być gwarancja nawet do 500 tys. km przebiegu.

Najtańszy w tej ofercie Lexus CT kosztuje 52 900 zł. Samochód został wyprodukowany w 2013 roku. Modele pochodzące z 2015 roku to wydatek rzędu 60 - 70 tys. zł.