Niespełna miesiąc temu na Salonie Samochodowym w Paryżu zadebiutował nowy Lexus RC. Z tej okazji warto przypomnieć, czym charakteryzuje się sportowe coupé Lexusa i jakie zmiany znajdziemy w jego najnowszej odsłonie.
Historia Lexusa RC
Lexus RC został oficjalnie zaprezentowany na targach Tokio Motor Show 2013, a do sprzedaży trafił rok później. W stylistyce tylnonapędowego coupé można było dostrzec podobieństwo do pokazanego w 2012 roku konceptu Lexus LF-CC. Nazwa modelu to skrót od angielskich słów Radical Coupe, które oznaczają „radykalne coupé”. W 2014 roku na North American International Auto Show Lexus zaprezentował nowy, znacznie mocniejszy samochód oparty na modelu RC, czyli napędzany silnikiem V8 RC F.
Jeszcze lepsza reakcja na gaz
Na europejskim rynku Lexusa RC wyposażono w dwie jednostki napędowe. Pod maskę Lexusa RC 300h trafił układ hybrydowy z silnikiem benzynowym o pojemności 2,5 l, którego łączna moc wynosi 223 KM. Lexusa RC 300 wyposażono w 2-litrowy silnik benzynowy z turbosprężarką twin-scroll, wytwarzający 245 KM mocy i połączony z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów Sport Direct Shift. W najnowszej odsłonie modelu doładowany motor cechuje się jeszcze lepszą reakcją na gaz.
Sportowy z natury
Lexus RC jest w założeniu luksusowym coupé skoncentrowanym na jak najlepszych wrażeniach z jazdy. Dlatego samochód cechuje się przede wszystkim sztywnym, specjalnie wzmacnianym nadwoziem. Dla przykładu progi modelu RC mają dwukrotnie większą powierzchnię przekroju niż ma to miejsce w modelu IS, a do montażu szyb użyto kleju o większej sztywności. Dla prowadzenia nie bez znaczenia jest również dopracowane, sportowe zawieszenie typu Double Wishbone z przodu i wielowahaczowe z tyłu, a także zastosowanie mechanizmu różnicowego typu Torsen o zwiększonym tarciu wewnętrznym.
Jeszcze lepsze właściwości jezdne w nowym RC
Opracowując nową odsłonę luksusowego coupé inżynierowie Lexusa ponownie skupili się na właściwościach jezdnych. Na lepszą stabilność na drodze wpływają zwiększony rozstaw kół i niżej umieszczony środek ciężkości, a także dodatkowe wyloty kanałów powietrza w tylnym zderzaku, dające lepsze właściwości aerodynamiczne. Prowadzenie poprawiają również na nowo zestrojony układ kierowniczy i sztywniejsze tuleje metalowo-gumowe zastosowane w zawieszeniu, w którym znalazły się także nowe amortyzatory.
Nowa stylistyka Lexusa RC
Nowy Lexus RC to również zmiany stylistyczne. Samochód otrzymał nowy wzór siatki wlotu powietrza, a także przednie reflektory o nowym wyglądzie i tylne światła z wyraźniej zaznaczonym, charakterystycznym kształtem litery L. Nowa stylistyka wyraźnie nawiązuje do wyglądu większego coupé, Lexusa LC. W wersji F Sport RC otrzymało także 19-calowe obręcze kół, wykonane z lekkiego stopu, o wzorach inspirowanych tymi zastosowanymi w limuzynie LS i coupé LC. Nowy Lexus RC będzie dostępny w 11 kolorach nadwozia.
Udoskonalone wnętrze
Zmiany nie ominęły również wnętrza. Poprawiono jego układ, powiększając i przenosząc wyżej poduszki chroniące kolana po obu stronach konsoli centralnej, co dało wrażenie większej przestrzeni z przodu kabiny. Również odparcia dłoni na kierownicy zostały zmienione, a na ich powierzchni zagościły przeszycia. Uwagę zwracają także ozdobnie szczotkowane detale na elementach sterowania systemem ogrzewania i paneli audio, także nowy zegarek analogowy, taki sam jak w modelu LC, umieszczony wysoko na konsoli centralnej. Samochód będzie można kupić w nowych wersjach wykończenia wnętrza, a w sumie nabywcy będą mieli do wyboru pięć opcji.
Lexus RC F GT - ekstremalny kuzyn
Co ciekawe, rodzina modeli RC może się wkrótce dodatkowo powiększyć. Wygląda na to, że Lexus przygotowuje kuzyna modelu RC i mocniejszego brata Lexusa RC F. Prototypową wersję Lexusa RC F GT w kamuflażu przyłapano w tym roku na niemieckich drogach. Samochód ma być lżejszy dzięki szerokiemu zastosowaniu włókna węglowego, mocniejszy za sprawą ulepszonego układu wydechowego i jeszcze bardziej sportowy w prowadzeniu, dzięki udoskonalonemu zawieszeniu i większym hamulcom. Lexus RC F GT wypełni lukę pomiędzy luksusowym modelem RC F a torowym Lexusem RC F GT3.