Chika Kako należy do najbardziej inspirujących kobiet w branży motoryzacyjnej. Stanowisko głównego inżyniera zajęła jako pierwsza kobieta nie tylko w Lexusie, ale w całej Japonii. To kobieta, która zmieniła reguły gry w świecie projektowania samochodów.

 

Podążając własną drogą
Chika Kako jest jednym z najlepszych projektantów samochodów na świecie. Obecnie jest też wiceprezesem Lexus International, stanowiąc wzór dla wielu Japonek, które – podobnie jak ona – były wychowywane przez niepracujące matki. Jak przyznaje w wywiadzie dla magazynu ELLE, na początku nie planowała robić kariery ani pracować przez całe życie. Jednak studia techniczne i praca w Lexusie rozbudziły jej apetyty.

Początkowo rozważała pójście na medycynę ze względu na rodzinną tradycję – jej ojciec był lekarzem. Ostatecznie Kako-san wybrała inżynierię chemiczną. „Podczas studiów pasjonowałam się eksperymentowaniem, dlatego szukałam pracy, która stworzy mi warunki do eksperymentów i tworzenia nowych rzeczy” – wyjaśnia.

W Lexusie od początku
Chika Kako rozpoczęła pracę w Lexusie w 1989 roku – w tym samym roku firma umożliwiła kobietom zajmowanie stanowisk, z którymi wiązały się atrakcyjne ścieżki kariery. Głównym inżynierem została po spotkaniu z zarządem firmy, na którym śmiało przeciwstawiła się zwierzchnikom, mówiąc co jej zdaniem nie sprawdza się w designie marki i że potrafi to naprawić. Jej stanowczość się opłaciła – pierwszym zadaniem, jakie otrzymała w nowej roli głównego inżyniera, był facelifting hybrydowego hatchbacka CT.

Sukces Kako-san odbił się szerokim echem w Japonii i poza nią. Jej awans sprawił, że wielu polityków i managerów w jej rodzimym kraju zaczęło dostrzegać potrzebę wspierania karier kobiet. Premier Shinzo Abe zobowiązał się, że do 2020 roku 30% najwyższych stanowisk w japońskich firmach będą zajmowały kobiety.

Lexus UX - najnowsze dzieło Chiki Kako
Na co dzień Chika Kako opracowuje nowe modele Lexusa. Jej ostatnim dziełem jest Lexus UX, pierwszy kompaktowy crossover Lexusa. Zgrabny, opływowy design łączy – zdaniem jego autorki – elegancję i sportowy charakter.

„Moim celem przy projektowaniu UX-a nie było dostosowanie się do ustalonych zasad rządzących segmentem crossoverów, lecz stworzenie zwartego designu, który będzie jednocześnie mocny i stylowy. Chciałam przełamać konwencje tej klasy aut i stworzyć auto dynamiczne i wyróżniające się” – wyjaśnia główna inżynier nowego modelu.

UX zapewnia bardzo dobrą widoczność we wszystkie strony. Wnętrze zostało wykończone skórą i innymi wysokiej jakości materiałami. Zastosowano w nim japońską technikę wyszywania Sashiko, używaną m.in. do wykańczania strojów do uprawiania sztuk walki w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wygodę.

Harmonia zamiast kompromisu
Nowy crossover to realizacja filozofii YET Lexusa – poszukiwania nowej kreatywności przez łączenie, jak się wydaje, niezgodnych elementów. Można ją wyrazić w skrócie: „harmonia zamiast kompromisu”.

Chika Kako podkreśla, że styl pracy w Lexusie różni się od funkcjonującego u innych producentów samochodów. „Naszą markę wyróżniają cztery główne aspekty, które sprawiają, że Lexus jest tak wyjątkowy: odważny design, ekscytujące osiągi, sztuka rzemieślnicza mistrzów Takumi i technologie tworzone z wyobraźnią. Zależy nam przy tym, żeby dostarczać naszym klientom unikalnych wrażeń, dla których inspiracją jest japońska tradycja gościnności Omotenashi”. Główną ideą Omotenashi jest służenie na najwyższym poziomie bez oczekiwania niczego w zamian.


Lexus UX zadebiutuje na polskim rynku w marcu przyszłego roku. Obecnie trwa przedsprzedaż nowego modelu, która rozpoczęła się od serii pokazów w salonach marki w całym kraju.