Charakterystyczny emblemat z literą F na karoserii samochodów Lexusa to dla wtajemniczonych znak, że mamy do czynienia z luksusowym autem o sportowych parametrach. Takich modeli, cenionych przez miłośników ostrej jazdy, powstało w minionej dekadzie kilka – zobaczmy, jak przebiegała ich historia.

 

1983

Litera F pojawiła się w historii Lexusa po raz pierwszy w sierpniu 1983 roku – sześć lat przed wejściem marki na rynek, gdy szef koncernu Eiji Toyoda uruchomił tajny projekt o nazwie Circle F. Efektem przedsięwzięcia, którego kryptonim zmieniono w międzyczasie na F1 (Flagship One), stała się zaprezentowana w roku 1989 flagowa limuzyna Lexus LS 400, pierwszy model tej japońskiej marki premium. Później literą F zaczęto oznaczać kolejne programy specjalne.

2003

Zapowiedzią rodziny wyczynowych samochodów spod znaku F był prototypowy Lexus IS 430. Na zamówienie Lexusa firma Rod Millen Special Vehicles zmodyfikowała standardową limuzynę, wyposażając ją w silnik V8 serii UZ o pojemności skokowej 4,3 litra z modelu GS 430. Samochód powstał specjalnie w celu zaprezentowania go na tuningowych targach SEMA w Las Vegas i nie trafił do produkcji seryjnej.

2006

W 2006 roku Lexus złożył w urzędzie patentowym wniosek rejestracyjny dla emblematu zawierającego srebrną, trójwymiarową literę F na czarnym tle z niebieską obwódką. Wtajemniczeni wiedzą, że krzywizna litery F wzorowana jest na kształcie zakrętu 27R na słynnym torze Fuji Speedway, na którym testowane są wyczynowe samochody Lexusa.

2007

Na wystawie North American International Auto Show w Detroit zadebiutował wyczynowy Lexus IS F (rocznik modelowy 2008), wyposażony w wolnossący, pięciolitrowy silnik V8 o mocy 423 KM z pierwszą na świecie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Nowy samochód prezentowany był obok drugiej wersji koncepcyjnego supersamochodu Lexus LF-A.

2008

Wyglądający tajemniczo czarny Lexus LF-A był pierwszym z rodziny F, który wziął udział w oficjalnym wyścigu. Samochód z numerem startowym 92, choć wciąż jeszcze w stadium prototypu, wygrał wyścig wytrzymałościowy Nürburgring 4h VLN w klasie SP8. Jeszcze w tym samym miesiącu prototyp ten wystartował w słynnym morderczym wyścigu Nürburgring 24h.

2009

Podczas pierwszego dnia prasowego wystawy Tokyo Motor Show, odbywającej się w roku jubileuszu dwudziestolecia marki Lexus, Akio Toyoda zaprezentował seryjnego Lexusa LFA. Każdy z 500 egzemplarzy tego modelu był produkowany ręcznie z najwyższą pieczołowitością i dbałością o szczegóły w fabryce Motomachi w liczbie dwudziestu sztuk miesięcznie. Każdy silnik V10 montował jeden pracownik, pozostawiając na nim swój podpis.

2010

Lexus wprowadził do oferty na całym świecie linię F Sport, będącą efektem fabrycznego tuningu seryjnych modeli. Nastąpiło to po sukcesie linii F Sport w USA, gdzie od 2007 roku dostępny był zmodyfikowany w ten sposób model IS, a od 2009 roku – GS. Samochody linii F Sport wyróżniają się śmielszą, bardziej sportową stylizacją nadwozia i wnętrza, a także emblematem podobnym do logo rodziny F ze srebrną literą na białym tle.

2014

Na wystawie North American International Auto Show zostało zaprezentowane wyczynowe coupe Lexus RC F. Samochód otrzymał zmodernizowaną wersję znanego z IS F pięciolitrowego silnika V8 serii UR o mocy zwiększonej do 477 KM. Zoptymalizowane pod kątem osiągów nadwozie zyskało poszerzone błotniki mieszczące szersze koła, aktywny tylny spojler, dodatkowe wloty powietrza oraz elementy z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym.

2015

Doświadczenia zgromadzone przy powstawaniu modelu RC F wykorzystano do stworzenia Lexusa GS F, wyczynowej odmiany sedana GS. Zastosowano ten sam wolnossący, pięciolitrowy silnik V8 o mocy 477 KM, usprawniono także elementy układu jezdnego, a całość starannie zoptymalizowano podczas testów na pętli Nordschleife na torze Nürburgring. W ten sposób uzyskano samochód łączący zalety luksusowego rodzinnego sedana z osiągami auta wyczynowego.

2018

W tym roku Lexus obchodzi dziesięciolecie serii F – rodziny samochodów o znakomitych osiągach, stworzonych z myślą o zapewnianiu wyjątkowych emocji i radości z jazdy. Z tej okazji przygotowano jubileuszowe wersje modeli RC F i GS F, zaprezentowane na wystawie Chicago Auto Show. Samochody mają nadwozia w specjalnym kolorze Mercury Grey – po raz pierwszy w autach Lexusa zastosowano matowy lakier – oraz niebieskie wykończenie wnętrza.

Jubileuszowi towarzyszą spektakularne sukcesy Lexusów RC F GT3 w wyścigach europejskiej serii Blancpain GT i amerykańskich mistrzostwach IMSA Weathertech oraz Lexusów LC GT500 w japońskich wyścigach Super GT.