Od czasu premiery swojego pierwszego modelu LS w 1989 roku marka Lexus stała się synonimem luksusu, jakości i niezawodności. Zyskawszy trwałą pozycję w segmencie premium, Lexus z coraz większym zaangażowaniem buduje swój sportowy wizerunek, wprowadzając modele o charakterze wyczynowym i biorąc udział w emocjonujących wyścigach w Europie, Japonii i USA.
Seryjny Lexus RC F w akcji
W roku 2016 w japońskich mistrzostwach Super GT, w kategorii GT500 uczestniczyły załogi startujące Lexusami RC F – seryjną, wyczynową wersją coupe Lexus RC, wyposażoną w wolnossący, pięciolitrowy silnik V8 o mocy 477 KM. W 3. rundzie należący do zespołu SARD RC F zdobył drugie miejsce w tym cyklu. Za jego kierownicę wsiedli były kierowca Formuły 1 Heikki Kovalainen oraz Kohei Hirate. W następnym wyścigu załoga dojechała na metę jako pierwsza, a drugie miejsce zajął RC F, którego prowadzili Andrea Caldarelli i Kazuya Oshima. Dało to ekipie SARD podwójne mistrzostwo sezonu 2016 – w kategorii kierowców i załóg. Z kolei w uznawanym za najbardziej wymagający w serii Super GT wyścigu Suzuka 1000 km, którego trasa jest ponad trzykrotnie dłuższa od dystansów większości innych wyścigów, zespoły jadące Lexusami RC F zdominowały czołówkę wyników, zajmując pięć miejsc w pierwszej dziesiątce, w tym pierwsze i drugie na podium.
RC F GT3 – Lexus na sterydach
Do startów w wyścigach inżynierowie Lexus GAZOO Racing przygotowali również specjalną wersję coupé RC F, oznaczoną jako GT3. Zastosowano w niej silnik V8 o pojemności skokowej 5,4 litra, osiągający moc powyżej 500 KM (ponad 373 kW), z którym współpracuje sportowa, sześciobiegowa przekładnia sekwencyjna. Nadwozie zmodyfikowano pod kątem aerodynamiki, a prawie wszystkie elementy zewnętrzne wykonano z lekkich i bardzo wytrzymałych kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Samochód zyskał kompozytową pokrywę silnika, dach, pokrywę bagażnika, panele drzwi, poszerzone zderzaki, przedni spojler, dopasowane do szerokości błotników progi, tylny dyfuzor i pokaźne skrzydło z tyłu.
Sukcesy w Europie…
Tak opracowane auto zostało stworzone do osiągania torowych sukcesów. Swoje możliwości Lexus RC F GT3 ujawnił już jesienią 2016 roku, gdy Dominic Farnbacher i Mario Farnbacher wygrali nim 9. rundę wyścigów VLN na słynnym torze Nürburgring. Pierwsze zwycięstwo w kolejnym sezonie na europejskiej ziemi w RC F GT3 wywalczył szwajcarski zespół Emil Frey Lexus Racing podczas wyścigów inaugurujących serię International GT Open Championship na torze Autodromo do Estoril w Portugalii. W tym roku ekipa ze Szwajcarii rozpoczęła swoje sukcesy od punktowanego wyniku w brytyjskim Brands Hatch, w maju zajęła trzecie miejsce na podium w Silverstone, a w czerwcu zwyciężyła na torze Paul Ricard w Le Castellet na południu Francji.
…oraz Ameryce i Japonii
Lexusy RC F GT3 startują również w barwach 3GT Racing w kategorii GT Daytona amerykańskich mistrzostw serii WeatherTech SportsCar Championship. Zespół 3GT Racing zadebiutował w kategorii GTD mistrzostw IMSA WeatherTech w ubiegłym roku, jednak długo nie mógł się doczekać sukcesu. Wreszcie w maju tego roku kierowcy 3GT Racing Dominik Baumann i Kyle Marcelli wywalczyli upragnione zwycięstwo na torze Mid-Ohio.
Takimi samymi samochodami zespół LMcorsa ściga się w klasie GT300 w japońskich wyścigach Autobacs Super GT. Ich najnowszy sukces to pierwsze miejsce w czerwcowej rywalizacji na torze Suzuka, które zdobyli Morio Nitta i Yuichi Nakayama.
LC GT500 – grand tourer na torze
Z myślą o nowych przepisach, wprowadzonych rok temu w klasie GT500, firma Toyota Racing Development opracowała wyścigową wersję flagowego coupé Lexus LC, oznaczoną jako LC GT500. Zmodyfikowanego grand tourera wyposażono w turbodoładowanym, czterocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności skokowej 2000 cm³, który zastąpił wolnossący, pięciolitrowy silnik V8. Natomiast zamiast dziesięciobiegowej przekładni automatycznej zastosowano sześciostopniową sekwencyjną skrzynię biegów.
Mistrz SuperGT
W ubiegłym roku kierowcy Lexusów LC GT500 zapisali piękną kartę w historii wyścigów serii Super GT. Flagowe coupé japońskiego producenta aut klasy premium wygrały pierwsze cztery wyścigi serii. W inaugurującej sezon, kwietniowej rundzie Super GT na torze Okayama International wszystkie sześć Lexusów LC GT500 okazało się szybsze niż inne auta, a w wyścigu rozegranym na początku maja na legendarnym Fuji Speedway wszystkie miejsca na podium również należały do Lexusów. Jakby tego było mało, w październikowym wyścigu na torze Chang International w Tajlandii Lexusy LC GT500 zajęły pierwsze i drugie miejsce, a także miejsca czwarte, piąte i szóste. W ostatnim, ósmym wyścigu tego sezonu, który rozegrano 10 i 11 listopada na torze na torze Motegi, załoga KeePer TOM’S w składzie Nick Cassidy i Ryo Hirakawa, prowadząca właśnie wyczynową wersję grand tourera, zajęła drugie miejsce. To w połączeniu z wcześniejszymi wynikami dało jej tytuł mistrza Super GT 2017. Załogi jeżdżące Lexusami LC GT500 uplasowały się również na miejscu trzecim, czwartym, piątym i szóstym tabeli najlepszych rezultatów roku.
Lexus LC w drodze po kolejne sukcesy
Również w tym sezonie w żadnym z wyścigów na podium Super GT nie zabrakło kierowców Lexusów LC GT500. W pierwszej rundzie na torze Okayama Ryo Hirakawa i Nick Cassidy byli trzeci, w drugiej, rozgrywanej na torze Fuji drugie miejsce zajęli Heikki Kovalainen i Sho Tsuboi, a trzecie Yuji Tachikawa i Hiroaki Ishiura. Natomiast w trzecim starciu, tym razem na torze Suzuka, Ryo Hirakawa i Nick Cassidy powtórzyli wynik z początku sezony, ponownie wskakując na najniższy stopień podium.