W miniony weekend w krakowskim salonie Lexusa miała miejsce polska premiera największego SUV-a tej japońskiej marki – terenowego modelu LX 570, będącego superluksusowym odpowiednikiem legendarnej Toyoty Land Cruiser.
Flagowy SUV Lexusa narodził się w połowie ostatniej dekady XX wieku. Między USA i Japonią toczyła się od pewnego czasu „wojna celna” i japońskim luksusowym limuzynom groziło obłożenie cłem w wysokości 100 procent. Zapowiedź ta nie dotyczyła jednak pojazdów terenowych. Aby nie stracić najważniejszego rynku, Lexus postanowił to wykorzystać i w rekordowo krótkim czasie przygotował nową luksusową terenówkę.
LX 450 - zrodzony z Land Cruisera 80
Lexusa LX (Luxury Crossover) zbudowano w oparciu o cenioną na całym świecie konstrukcję macierzystego koncernu – wypróbowaną w najtrudniejszych warunkach Toyotę Land Cruiser. Z zewnątrz model LX 450 różnił się od Land Cruisera 80 w niewielkim stopniu – głównie przeprojektowanym grillem chłodnicy, dekoracyjnymi nakładkami drzwi i obręczami kół. Luksusowe wnętrze zaopatrzono w trzy rzędy skórzanych foteli mieszczące siedem osób, system audio ze zmieniarką mieszczącą sześć płyt CD i elektryczny szyberdach. Dla zapewnienia większego komfortu zastosowano bardziej miękkie zawieszenie i skuteczniejsze wygłuszenie nadwozia. Napęd zapewniał benzynowy, sześciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności skokowej 4,5 litra, mocy 217 KM (160 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 373 Nm. Moc przekazywana była za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów o czterech przełożeniach na obie sztywne osie z elektronicznie blokowanymi mechanizmami różnicowymi.
Lexus LX 450 trafił do salonów w roku 1996 i spotkał się ze znakomitym przyjęciem rynku. W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy nowe auto znalazło ponad pięć tysięcy nabywców – o jedną piątą więcej niż prognozowano – a w następnym roku sprzedano ponad dziewięć tysięcy egzemplarzy.
LX 470 – SUV na osiem osób
W grudniu 1997 roku na wystawie Los Angeles Auto Show zaprezentowano drugą generację modelu – mogącego przewozić do ośmiu osób Lexusa LX 470, w którego konstrukcji wykorzystano płytę podłogową i wiele elementów nieco większego Land Cruisera Cygnus 100. Do napędu wybrano silnik V8 o pojemności skokowej 4,7 l, mocy 172 kW (230 KM) i momencie obrotowym 445 Nm, współpracujący z czterobiegowym automatem. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne. Pojazd wyposażono w zaawansowane systemy – AHC (Adjustable Height Control), umożliwiający dostosowanie wysokości zawieszenia do warunków i opuszczenie samochodu dla ułatwienia wsiadania i wysiadania, oraz AVS (Adaptive Variable Suspension), odpowiadający za niezależną dla każdego z kół automatyczną regulację charakterystyki amortyzatorów w zależności od sytuacji w czasie poniżej 2,5 milisekundy.
W kolejnych latach wprowadzono liczne usprawnienia, obejmujące m.in. zwiększenie mocy silnika do 175 kW (235 KM), a następnie do 200 kW (268 KM), a przy tym ograniczenie emisji niepożądanych substancji. Czterostopniową skrzynię biegów zastąpiono pięciobiegową przekładnią automatyczną. Ochronę osób na przednich fotelach uzupełniono o boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Wyposażenie opcjonalne wzbogacono o audiofilski, 11-głośnikowy system audio firmy Mark Levinson, system DVD dla pasażerów tylnych siedzeń, łącze Bluetooth oraz kamerę cofania. Jakby tego było mało, w roku 2002 Lexus LX jako pierwszy samochód w świecie został wyposażony w aktywny system noktowizyjny, wyświetlający na przedniej szybie obraz z kamery działającej w podczerwieni. Wprowadzono także system VGRS (Variable Gear Ratio Steering) – układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu.
LX 570 – z nowym silnikiem V8
Premiera trzeciej generacji flagowego SUV-a Lexusa miała miejsce w roku 2007. Model LX 570 został zaprojektowany od podstaw, nie mając pierwowzoru w rodzinie Land Cruisera – będący jego odpowiednikiem Land Cruiser 200 trafił na rynek później. Lexus LX 570 zyskał nowy silnik V8 o pojemności 5,7 litra, mocy 383 KM i maksymalnym momencie obrotowym 583 Nm. Układ przeniesienia napędu wyposażono w sześciostopniową sekwencyjną skrzynię biegów i centralny mechanizm różnicowy typu Torsen.
Wyposażenie wzbogacono o wiele zaawansowanych rozwiązań ułatwiających prowadzenie samochodu, poprawiających bezpieczeństwo i podnoszących komfort jazdy, w tym systemy Crawl Control, Hill-start Assist Control, „terenowy” ABS zwiększający skuteczność hamowania na nawierzchniach takich jak piasek czy szuter, asystent parkowania, a także funkcje bezpieczeństwa czynnego – automatyczne hamowanie awaryjne, automatyczne światła przednie oraz aktywny tempomat radarowy – i system audio klasy premium Mark Levinson z 19 głośnikami.
Trzecia, wciąż aktualna generacja Lexusa LX 570 przechodziła faceliftingi w latach 2010, 2012 i 2015. LX zyskał m.in. grill o charakterystycznym kształcie klepsydry. Oprócz zmian wyglądu zewnętrznego, odzwierciedlających ewolucję stylistyki Lexusa, modernizacji podlegały także systemy pojazdu. Z myślą o rynkach Rosji, Ukrainy, Nowej Zelandii, RPA, Azerbejdżanu, Indii oraz Australii, w roku 2015 zaprezentowano wersję LX 450d, napędzaną 4,5-litrowym dieslem o mocy 268 KM.
Warto dodać, że również oferowana w Polsce Toyota Land Cruiser 150, nieco mniejsza od modelu 200 z silnikiem V8, ma swój odpowiednik w gamie Lexusa – jest nim niedostępny w Europie Lexus GX.