Japońska marka oferuje jedne z najbardziej luksusowych aut na świecie. Pierwszym modelem, stworzonej w 1989 roku firmy Lexus był bogato i komfortowo wyposażony sedan LS. Zaczęto od produkcji największego auta w gamie i z jego pomocą, podbito rynki niemal całego świata. Dziś Lexus ma w swojej ofercie nie tylko modele z klasycznymi nadwoziami. Oprócz sedanów, z charakterystycznym logo w kształcie litery L jeżdżą także sportowe coupe, SUV-y i kabriolety. 

 1. Lexus jest jedną z najnowszych marek samochodowych świata

Podczas, gdy historia wielu uznanych marek zaczyna się już w okolicach 1900 roku, Lexus wszedł na rynek dopiero w 1989 roku z misją podbicia segmentu luksusowych samochodów – przede wszystkim na rynku amerykańskim, wkrótce jednak rozszerzył swe działania na cały świat. Proces projektowania pierwszej w historii limuzyny Lexusa rozpoczął się w 1983 roku. Początkowa koncepcja zakładała zbudowanie luksusowej odmiany Toyoty, jednak z czasem zrodził się pomysł stworzenia odrębnej marki luksusowych samochodów.

 

2. Fabryki Lexusa zatrudniają tylko najlepszych

Budową dopracowanych w każdym szczególe modeli Lexusa zajmują się najlepsi, najzdolniejsi oraz najbardziej doświadczeni pracownicy Toyota Manufacturing. Japoński producent bardzo poważnie traktuje kwestię kontroli jakości. Z tego powodu luksusowymi Lexusami mogą zajmować się wyłącznie najlepsi i najbardziej doświadczeni pracownicy Toyoty. Wszystko po to, by mieć pewność, że auta prestiżowej marki tworzą najlepsi ludzie, jakich ma koncern. Ci, którzy przejdą gęste sito rekrutacji, mają szansę stać się Takumi – rzemieślnikami, tworzącymi najnowocześniejsze japońskie samochody w zgodzie ze starymi tradycjami japońskiego rzemiosła.

 

3. Lexus LFA Nürburgring to najdroższy samochód w historii marki

Podczas gdy auta Toyoty mają opinię aut ekonomicznych, na drugim biegunie możemy postawić zdecydowanie nieekonomiczny supersamochód Lexus LFA. Już cena wersji podstawowej – 375 tys. USD – sprawiała, że mogli sobie na niego pozwolić wyłącznie najbogatsi, a za wariant Nürburgring trzeba było zapłacić 445 tys. USD. Samochód produkowano tylko przez dwa lata, powstało zaledwie 500 egzemplarzy. Prace nad zbudowaniem LFA trwały za to aż 10 lat.

 

4. Projekt Lexusa LFA opracowywano dwa razy

Pomimo, że prace nad projektem Lexusa LFA były już na bardzo zaawansowanym etapie i trwały od 5 lat, postanowiono zrezygnować z pierwotnej koncepcji i zacząć wszystko od nowa, by stworzyć perfekcyjny samochód. Dlaczego? Początkowo zdecydowano się na aluminiową konstrukcję nadwozia. Ostatecznie postanowiono jednak, że nadwozie japońskiego supersamochodu zostanie wykonane z bardzo wytrzymałych i ultralekkich kompozytów zbrojonych włóknem węglowym.

 

5. Jednym z niewielu na świecie właścicieli Lexusa LFA jest… Paris Hilton

Od swojego chłopaka dostała w prezencie egzemplarz LFA w charakterystycznym, żółtym kolorze. Kiedy z nim zerwała – nie chciała mieć prezentu, kupionego za jego pieniądze. Sprzedała więc żółtego Lexusa, by kupić sobie… biały egzemplarz tego samego modelu.

 

6. Były dyrektor generalny Forda, Alan Mullali najlepiej czuł się za kierownicą… Lexusa

Wysoko postawionemu przedstawicielowi jednego z największych na świecie samochodowych koncernów z pewnością nie wypada jeździć samochodem konkurencji, ani tym bardziej go chwalić. Tymczasem - tuż przed mianowaniem na stanowisko CEO Forda – w jednym ze swoich medialnych wystąpień Mullali miał wspomnieć, że Lexus LS430 jest najlepszym samochodem świata. Pytania o ten samochód pojawiły się po tym, jak w 2006 roku przyłapano go za kierownicą japońskiego modelu. Tłumacząc się mediom, miał wspomnieć, że był to… najlepszy dostępny samochód, a wszystkie służbowe auta były akurat zajęte. To wywołało burzę, po której oczywiście musiał się przesiąść do Forda.

 

7. Paul McCartney otrzymał w prezencie Lexusa LS 600h

Były członek legendarnego zespołu The Beatles otrzymał topową limuzynę z Japonii w podziękowaniu za promowanie hybrydowych pojazdów. McCartney jest wegetarianinem i przeciwnikiem okrucieństwa wobec zwierząt. Zarząd koncernu Toyota postanowił wesprzeć promujące ekologię, publiczne działania ex-Beatlesa, przekazując mu niskoemisyjny, prestiżowy model.

 

8. Lexus jest światowym liderem w produkcji samochodów z napędem hybrydowym

Według danych Jato Dynamics, na sprzedaż zelektryfikowanych pojazdów w pierwszym kwartale 2018 roku złożyło się 42,1 tys. hybryd typu plug-in oraz aż 126,4 tys. klasycznych hybryd. Jak na dłoni widać, że technologia ta cieszy się największym zaufaniem kierowców. Aż 99 proc. samochodów Lexusa sprzedawanych w Europie Zachodniej stanowią właśnie hybrydy. Dzięki możliwości pokonywania nawet połowy dystansu na silniku elektrycznym, hybrydy są bardzo przyjazne dla środowiska. Stanowią pomost między tradycyjnymi silnikami spalinowymi i w pełni elektrycznymi autami. Obecnie napęd spalinowo-elektryczny jest najprostszym i zarazem najbardziej efektywnym rozwiązaniem.

 

9. Silnik Lexusa LFA powstał we współpracy z Yamahą

Lexus przykłada ogromną wagę do detali i wrażeń, jakich dostarczają jego samochody. Tymczasem, model LFA był popisowym dziełem inżynierów i stylistów japońskiej marki. Wszystko musiało być perfekcyjne. Swój udział w uzyskaniu legendarnego brzmienia silnika V10 Lexusa LFA mieli konstruktorzy firmy Yamaha, która słynie nie tylko z doskonałych motocykli, ale i najlepszych w świecie koncertowych fortepianów.

 

10. Lexus zaprojektował pierwszą na świecie, szybką 8-biegową przekładnię automatyczną. Dziś proponuje aż 10-biegowe skrzynie.

Niezależnie czy jedziemy w trybie automatycznym lub manualnym, 8-biegowa skrzynia Lexusa działa płynnie i bardzo szybko. Zbudowano ją z myślą o wyczynowych autach serii F, a dziś występuje w wielu innych modelach tej marki. Obsługujący ją system korzysta ze sztucznej inteligencji (AI), starając się idealnie dobierać przełożenia dla zapewnienia maksymalnych osiągów lub optymalnej ekonomii jazdy, podczas gdy kierowca hamuje albo przyspiesza. Inżynierowie nie poprzestali jednak na 8 biegach i dziś w rasowym, sportowym coupe LC oraz w najnowszej wersji topowej limuzyny LS montowane są aż 10-biegowe, automatyczne przekładnie.

 

11. Swój pierwszy samochód w Japonii Lexus sprzedał… dopiero w 2005 roku

Lexus jest pierwszą luksusową marką samochodów, oferującą swoje modele w Japonii. Co ciekawe, sprzedaż tych modeli w ojczystym kraju rozpoczęła się dopiero 16 lat po debiucie marki na rynku amerykańskim. Choć sprzedaż Lexusów rozpoczęła się w 1989 roku - na krajowy, japoński rynek trafiły dopiero w roku 2005 – wcześniej były tam sprzedawane z logo Toyoty.  

 

12. Lexus jest pierwszym na świecie samochodem w którym w standardzie montowano nawigację

Można powiedzieć, że systemy nawigacji satelitarnej trafiły do Lexusów, nim jeszcze stały się modne. Podobnie było z wieloma innymi elementami nowoczesnego wyposażenia. Nawigacja pojawiła się w standardowym wyposażeniu Lexusa już w 1998 roku. Montowano ją w każdym modelu LS400. Dodajmy, że to właśnie w Lexusach po raz pierwszy na świecie seryjnie montowano również 6-płytowe zmieniarki CD.

 

13. Elektroniczny konsjerż zarządza klimatem

Jako jedyna marka na świecie, Lexus oferuje wielostrefowy system klimatyzacji z funkcją Climate Concierge. Innowacja polega na sposobie kontroli temperatury wewnątrz pojazdu. Konsjerż Lexusa mierzy… temperaturę twarzy kierowcy i pasażerów każdego z siedzeń. Automatycznie reaguje na jej zmiany, indywidualnie zarządzając czterema strefami pojazdu, zmieniając intensywność pracy klimatyzacji, a także wentylacji i ogrzewania siedzeń oraz kierownicy. Temperatura jest mierzona indywidualnie dla każdego z pasażerów, a każdy z nich może niezależnie regulować najbardziej pożądaną dla siebie temperaturę.

 

14. Celebryci za kierownicą Lexusa

Oprócz wspomnianych wyżej ważnych osobistości, samochodami japońskiej marki jeżdżą m.in. John Legend, Sarah Jessica Parker, Reese Witherspoon i Hale Berry.

 

15. Tapicerka z niezwykłej skóry

Skóra, którą znajdziemy na fotelach Lexusa pochodzi wyłącznie od krów, hodowanych na farmach, które nie są ogrodzone drutem kolczastym. Dzięki temu skóra jest idealnie gładka i nie ma na niej żadnych niedoskonałości.