Japońska marka premium niemal trzy dekady temu szturmem zdobyła rynek reprezentacyjnych limuzyn, wprowadzając flagowego Lexusa LS. Dziś Lexus oferuje szeroką gamę luksusowych sedanów, a spośród obecnych w Europie marek wyróżnia się tym, że jako jedyny oferuje wszystkie modele w wersjach z napędem hybrydowym.

Lexus IS 300h

Kompaktowy IS to najpopularniejszy w Polsce sedan japońskiej firmy – niemal co trzeci kupowany u nas Lexus to właśnie IS, a liczba egzemplarzy sprzedanych na świecie dawno już przekroczyła milion. Choć samochód dostępny jest także w konwencjonalnej wersji IS 200t z napędzającym koła tylnej osi dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM, 90% wszystkich sprzedanych w Europie Lexusów IS stanowi model IS 300h z hybrydową jednostką napędową o łącznej mocy 223 KM. Jej sercem jest pracujący w cyklu Atkinsona 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra z podwójnym układem zmiennych faz rozrządu VVT-i i układem wtryskowym D-4S, rozwijający moc 181 KM (133 kW) i moment obrotowy 221 Nm. Współpracujący z nim silnik elektryczny ma moc 143 KM (105 kW) i moment obrotowy 300 Nm. Dzięki temu Lexus IS 300h rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu 8,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h, odznaczając się przy tym niskim zużyciem paliwa na poziomie 4,3 l/100 km i emisją CO2 wynoszącą 97 g/km.

Lexus GS 300h / 450h

Lexus GS to duży, rodzinny sedan klasy premium z tylnym napędem. Jeszcze do niedawna na polskiej witrynie internetowej Lexusa można było znaleźć dwie wersje modelu GS z napędem hybrydowym – GS 300h i GS 450h, jednak pozostał na niej tylko GS 300h, więc amatorom mocniejszego wariantu pozostaje szukanie go na rynku wtórnym. Lexus GS 300h dysponuje hybrydową jednostką napędową o łącznej mocy 223 KM (164 kW), zapewniającą przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 sekund i prędkość maksymalną 190 km/h, a jednocześnie wyjątkowo małe zużycie paliwa na poziomie 4,4 l / 100 km w cyklu mieszanym i emisję CO2, wynoszącą tylko 104 g/km. W modelu GS 450h zastosowano 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 218 kW (296 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 490 Nm, dający przy współpracy silnika elektrycznego łączną moc układu hybrydowego sięgającą 345 KM (254 kW).

Lexus ES 300h

Lexus ES zadebiutował na rynku w 1989 roku, równolegle z flagową limuzyną LS 400 i do salonów trafia już siódma generacja tego modelu. ES, cieszący się niezmienną popularnością w USA, nie był do tej pory dostępny w Europie – wprowadzając go, Lexus po raz pierwszy zaoferuje europejskim klientom sedana z przednim napędem (wszystkie pozostałe limuzyny tej marki mają tradycyjnie napęd na tylne koła). Napęd na przednie koła oznacza nie tylko bardziej przewidywalne własności jezdne i mniejszy poziom hałasu i wibracji, ale i większy komfort i przestronność kabiny, odczuwalną zwłaszcza przez pasażerów tylnych foteli ze względu na brak tunelu wału napędowego.  Nowy ES, zbudowany na platformie Global Architecture – K (będącą odmianą platformy TNGA), produkowany będzie w wersji ES 300h z czwartą generacją hybrydowego zespołu napędowego Lexusa. Jej sercem jest pracujący w cyklu Atkinsona 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o ultrawysokiej sprawności, z którym współpracuje lżejszy, bardziej zwarty silnik elektryczny o większej gęstości mocy. Łączna moc układu wynosi 160 kW (218 KM), zaś zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,7 l/100km. Hybrydowy napęd ES wyposażono w szereg innowacji, w tym udoskonaloną przekładnię o mniejszych stratach i długości obudowy mniejszej o niemal 30mm, mniejszy akumulator trakcyjny przeniesiony z przestrzeni bagażowej pod tylną kanapę oraz udoskonalony komputerowy sterownik hybrydowego układu napędowego, pozwalający uzyskać lepszą, bardziej naturalną dynamikę jazdy, bardziej zbliżoną do zachowania konwencjonalnego silnika benzynowego.

Lexus LS 500h

Wprowadzoną w ubiegłym roku piątą generację flagowego Lexusa LS 500h napędza nowa jednostka Multi Stage Hybrid System, dysponująca 3,5-litrowym silnikiem V6 i potężnym silnikiem elektrycznym, która łączy dynamikę z oszczędnością paliwa i niską emisją dwutlenku węgla. Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa D-4S i inteligentnym systemem sterowania zmiennymi fazami rozrządu VVT-i zarówno dla zaworów dolotowych (VVT-iW), jak i wylotowych odznacza się dużym momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości, aż do 6600 obr./min. Łączna moc układu napędowego wynosi 264 kW / 359 KM, co w wersji z napędem na tylne koła zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy, zaś w wersji z napędem na obie osie – 5,5 sekundy. Cechą szczególną jednostki Multi Stage Hybrid System jest obecność dodatkowej, czterobiegowej przekładni automatycznej. Umożliwia to w szczególności jazdę przy wyłączonym silniku spalinowym z większymi prędkościami, niż w przypadku wcześniejszych hybryd Lexusa – aż do 140 km/h. Pozwala także na lepsze wykorzystanie mocy silnika V6 przy ruszaniu. Oprogramowanie sterujące pracą całego układu symuluje przy lewarku ustawionym w pozycji D działanie 10-stopniowej skrzyni biegów, co daje bardziej naturalne wrażenia z jazdy, do których przyzwyczajeni są kierowcy – obroty silnika wzrastają liniowo wraz ze wzrostem prędkości. Po przejściu na 10 bieg (overdrive) układ zapewnia cichą jazdę przy niskich obrotach silnika i małym zużyciu paliwa.