W tym tygodniu rozpoczynają się wyścigi dwóch ważnych serii – europejskiej Blancpain GT i japońskiej Super GT, do których Lexus wystawił swoje najszybsze samochody – wyścigowe modyfikacje sportowych coupe Lexus RC i Lexus LC.

 

W europejskiej serii Blancpain GT Lexusa reprezentuje szwajcarski zespół Emil Frey Lexus Racing, który wystawia do wyścigów dwa samochody RC F GT3. Ekipa ma za sobą dwudniowe oficjalne jazdy testowe w ramach Blancpain GT, przeprowadzone na torze Paul Ricard na południu Francji. Poza sprawdzeniem samochodów, weryfikowano też nowe opony Pirelli, zgodne z tegoroczną specyfikacją.

– „Próby przebiegły pomyślnie bez żadnych problemów technicznych” – mówi koordynator techniczny zespołu Hannes Gautschi – „Te dwa dni przede wszystkim pozwoliły kierowcom lepiej zapoznać się z Lexusami. Pracowaliśmy także nad optymalizacją dostrojenia pojazdów. Było to ważne, ponieważ na torze całkowicie wymieniono nawierzchnię, zmieniono też trzy zakręty. Bardzo poprawiła się przyczepność, co widać po czasach okrążeń – na każdym okrążeniu byliśmy średnio po około 3,5 sekundy szybsi, niż w zeszłym roku”.

– „Oba samochody jeździły bardzo dobrze i niezawodnie, dzięki czemu udało się nam zrealizować wszystkie zaplanowane próby” – powiedział szef zespołu Lorenz Frey – „Liczymy na udany sezon, bo testy potwierdziły, że jesteśmy dobrze przygotowani do współzawodnictwa”.

Serię Blancpain GT rozpoczyna 6 kwietnia wyścig na torze Zolder w Belgii, a 1 czerwca zespół Emil Frey Lexus Racing wróci na tor Paul Ricard, gdzie zostanie rozegrany wyścig wytrzymałościowy.

W japońskiej serii Autobacs Super GT startować będą wyścigowe wersje Lexusów LC 500. Warto przypomnieć, że poprzedni sezon, który upłynął pod znakiem serii sukcesów kierowców jeżdżących Lexusami w wyścigach Super GT, zakończył się zdobyciem przez załogę KeePer TOM’S w składzie Nick Cassidy i Ryo Hirakawa tytułu mistrzowskiego. Załogi Lexusów LC GT500 uplasowały się również na miejscu trzecim, czwartym, piątym i szóstym tabeli najlepszych rezultatów roku.

Przed pierwszym wyścigiem, który odbędzie się 7 kwietnia na torze Okayama, przeprowadzono dwudniowe jazdy testowe na legendarnym torze Fuji Speedway. Każdy dzień obejmował po dwa czterogodzinne wyścigi z przerwą na lunch. Zespoły Lexusa startujące sześcioma samochodami maksymalnie wykorzystały piękną, niemal letnią pogodę.

W popołudniowym wyścigu pierwszego dnia Kazuya Oshima z zespołu Wako’s 4CR za kierownicą Lexusa LC GT500 narzucił ogromne tempo i uzyskał rekordowy czas okrążenia toru dla klasy GT500, o ponad dwie dziesiąte sekundy lepszy od najbliższego konkurenta.

Drugi dzień jazd na Fuji Speedway miał na celu przede wszystkim dobór opon i ocenę osiągów, więc nie spodziewano się wielkich emocji. Tymczasem zespoły Lexusa zdominowały poranną sesję na „swoim” torze, zajmując trzy najlepsze miejsca. Najszybszy okazał się Yuji Kunimoto z zespołu WedsSport Advan, prowadzący Lexusa LC 500 z numerem 19. – „Nie walczyliśmy o najlepszy czas” – zaznaczył Kunimoto – „Chcieliśmy tylko sprawdzić, które opony sprawują się najlepiej, ale efekt bardzo nas podbudował”.

Komentując wyniki, koordynator programu wyścigów LC GT500 Yoji Nagai przypomniał, że podczas analogicznej imprezy rok temu zespoły Lexusa zajęły pięć najwyższych pozycji. Oznacza to, że współzawodnictwo staje się coraz ostrzejsze i przewaga LC GT500 nad konkurentami może być już mniejsza, niż w ubiegłym roku. Zapowiada się naprawdę emocjonujący sezon wyścigów Super GT.

Wyścigowy Lexus LC GT500 to modyfikacja luksusowego coupe LC 500, opracowana przez TRD (Toyota Racing Development) z myślą o wprowadzonych w sezonie 2017 nowych przepisach japońskiej serii Super GT. Zamiast wolnossącego, pięciolitrowego silnika V8, który napędza seryjnego Lexusa LC 500, zastosowano turbodoładowaną, czterocylindrową jednostkę rzędową o pojemności skokowej 2000 cm³ z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a dziesięciobiegową przekładnię automatyczną zastąpiono sześciostopniową sekwencyjną skrzynią biegów.

RC F GT3 to specjalnie przygotowana wersja wyczynowego modelu RC F. Sportowe coupé Lexus RC F wyposażone jest w nowatorski, pięciolitrowy silnik V8 o zmiennym cyklu pracy – najmocniejszą taką jednostkę stworzoną do tej pory przez Lexusa. Silnik ten przy małych obciążeniach pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona, a po dociśnięciu pedału przyspieszenia – w cyklu Otto, pozwalającym uzyskać moc do 477 KM. Ośmiobiegowa, szybka sportowa automatyczna skrzynia biegów z bezpośrednią zmianą przełożeń (Sport Direct Shift) przenosi napęd na tylną oś za pośrednictwem aktywnego mechanizmu różnicowego TVD (Torque Vectoring Differential). Wykorzystując dwa sterowane elektrycznie wielotarczowe sprzęgła, podczas pokonywania zakrętów TVD inteligentnie rozdziela moment obrotowy między koło wewnętrzne i zewnętrzne, zapewniając znakomitą stabilność przy dużych prędkościach. Seryjny RC F przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy i może osiągnąć prędkość 270 km/h.