Dobrze wyposażony sedan klasy premium idealnie sprawdza się jako samochód dla menedżera. Z jednej strony pełni reprezentacyjną rolę, z drugiej jest jedną z form wynagrodzenia. Dzisiaj bierzemy pod lupę luksusowe sedany klasy średniej, stanowiące największą konkurencję dla niemieckich samochodów tej klasy i będące dla nich ciekawą i stylową alternatywą.

 

Lexus IS 300h

Lexus IS pojawił się na rynku w 1998 roku. Obecnie w salonach sprzedaży oferowana jest jego trzecia generacja. Linia nadwozia wyróżnia się charakterystyczną atrapą chłodnicy, a także ostrymi przetłoczeniami i uciętymi łukami. Samochód mierzy 4635 mm długości, 1800 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości.

Jedną z najczęściej wybieranych odmian jest hybrydowa wersja 300h. Napęd Lexus Hybrid Drive stanowi połączenie 2,5-litrowego silnika benzynowego oraz silnika elektrycznego o dużej mocy – dodatkowo układ został rozbudowany o tryb samochodu elektrycznego (EV). Integralną część hybrydowej jednostki napędowej, której łączna moc wynosi 223 KM, stanowi bezstopniowa przekładnia e-CVT. Na przyspieszenie od „zera” do 100 km/h Lexus IS 300h potrzebuje 8,3 sekundy. Średnie spalanie w cyklu mieszanym to zgodnie z oficjalnymi danymi 4,2 litra na 100 km.

Ceny odmiany hybrydowej zaczynają się od 192 800 zł. Obecnie oferta obejmuje rabat na poziomie 35 tys. zł – dzięki niemu luksusowa hybryda dostępna jest od 157 800 zł.

Alfa Romeo Giulia

Samochód został zaprezentowany w 2015 roku. Początkowo pokazano tylko sportową odmianę Quadrifoglio, rok później na salonie w Genewie zadebiutowała wersja standardowa. Włoski sedan ma 4639 mm długości, 1873 mm szerokości i 1426 mm wysokości.

W ofercie tego producenta nie ma odmiany hybrydowej. Podstawowa wersja benzynowa wyposażona w silnik o pojemności 2 litrów i mocy 200 KM zaczyna się zgodnie z cennikiem od 153 tys. zł. Odmiana z silnikiem Diesla o pojemności 2,2 litra – najbardziej zbliżona mocą do wyżej wymienionego Lexusa IS 300h – oferuje 210 KM. Cena tej wersji to 193 tys. zł. W obu przypadkach napęd przekazywany jest za pomocą 8-biegowego automatu.

W przypadku odmiany z silnikiem benzynowym sprint do 100 km/h zajmuje 6,6 sekundy, a średnie spalanie podane w danych technicznych to 6 litrów na 100 km. W przypadku opisywanego silnika Diesla przyspieszenie do 100 k/h zajmuje 6,8 sekundy. Średnie spalanie natomiast to 4,7 litra na 100 km.

Jaguar XE

Indyjski koncern Tata Motors będący właścicielem marki Jaguar zaprezentował model XE w 2014 roku. Wtedy była to wersja koncepcyjna. Samochód trafił do sprzedaży w 2015 roku. Długość tej limuzyny klasy średniej to 4672 mm, szerokość 1850 mm, a wysokość 1416 mm.

Auto może być wyposażone w silnik benzynowy lub silnik Diesla – również i w tym przypadku w ofercie brak napędu hybrydowego. Odmiana z silnikiem benzynowym o mocy zbliżonej do wyżej opisywanych konkurentów zaczyna się od 173 tys. zł – w tej cenie auto zostanie wyposażone w dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 200 KM. Odmiana z motorem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 240 KM zaczyna się od 212 tys. zł. W obu przypadkach napęd przekazywany jest za pomocą automatycznej skrzyni biegów.

Jaguar XE pod którego maską znajduje się opisywany silnik benzynowy przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,1 sekundy, a średnie spalanie zgodnie z oficjalnymi danymi to 6,3 l/100 km. W przypadku jednostki Diesla przyspieszenie wynosi 6,1 sekundy, a średnie spalanie 5,1 litra na 100 km.

Infiniti Q50

Samochód został zaprezentowany w 2013 roku, stając się pierwszym modelem z oznaczeniem „Q”. Długość tej limuzyny wynosi 4790 mm, szerokość 1820, a wysokość to 1455 mm.

To druga na naszej liście hybryda, dostępna w tym segmencie samochodów. Japoński producent wyposażył model Q50 w układ Infiniti Direct Response Hybrid. W jego skład wchodzi napęd elektryczny oraz silnik benzynowy o pojemności 3,5 litra. Łączna moc to 364 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Podstawowa odmiana tej hybrydy zaczyna się od 218 tys. zł.

W tej specyfikacji przyspieszenie od „zera” do 100 km/h zajmuje 5,1 sekundy. Średnie spalanie zgodnie z oficjalnymi danymi to 5,9 litra na 100 km.

Volvo S60

Samochód pojawił się w salonach w 2001 roku. Od 2010 produkowana jest druga odsłona tego modelu. Model S60 ma 4635 mm długości, 1866 mm szerokości i 1484 mm wysokości.

Należący do chińskiego właściciela koncern Volvo oferuje S60 z silnikami Diesla i benzynowymi. W przypadku tych ostatnich konkurencyjną do wyżej wymienionych modeli moc oferuje silnik T4 o pojemności 2 litrów generujący 190 KM. W tym przypadku ceny auta zaczynają się od 162 tys. zł. Wybierając automatyczną skrzynię biegów należy przy tym zapłacić 172 tys. zł. Wersje z silnikiem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 225 KM kosztują od 191 tys. zł – tutaj napęd przekazywany jest za pomocą 8-biegowego automatu.

Opisywana odmiana z silnikiem benzynowym przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy. Diesel umożliwia sprint do „setki” w czasie 6,4 sekundy. W przypadku pierwszej odmiany średnie spalanie to 5,6 litra na 100 km, Diesel pali natomiast zgodnie z oficjalnymi danymi 4,5 litra na 100 km.