Największym samochodem klasy SUV, sprzedawanym przez Lexusa w Polsce jest cieszący się dużą popularnością model RX. Tymczasem na rynkach światowych – w tym za naszą wschodnią granicą – marka oferuje dwa jeszcze większe modele, będące w istocie luksusowymi samochodami terenowymi. Są to flagowy SUV Lexus LX i nieco mniejszy GX.
Lexus LX (czyli Luxury Crossover) trafił na rynek w roku 1996. Między Japonią a USA trwała od pewnego czasu „wojna celna” i Amerykanie grozili obłożeniem japońskich samochodów luksusowych cłem w wysokości 100 procent. Zapowiedź ta nie dotyczyła jednak pojazdów terenowych, co Lexus postanowił wykorzystać i w rekordowo krótkim czasie przygotował nowy model.
Flagowy SUV powstał na bazie sprawdzonej konstrukcji macierzystego koncernu – legendarnej Toyoty Land Cruiser. Zewnętrznie model LX 450 różnił się od Land Cruisera J80 właściwie tylko grillem chłodnicy, dekoracją drzwi i felgami. Dla zapewnienia większego komfortu zastosowano bardziej miękkie zawieszenie i skuteczniejsze wygłuszenie nadwozia. Luksusowe wnętrze zaopatrzono w trzy rzędy skórzanych foteli mieszczące siedem osób, system audio ze zmieniaczem na sześć CD i elektryczny szyberdach. Napęd zapewniał sześciocylindrowy, rzędowy silnik 4,5 l 160 kW, którego moc przekazywana była na obie sztywne osie z elektronicznie blokowanymi mechanizmami różnicowymi.
Lexus LX 450 spotkał się ze znakomitym przyjęciem i w pierwszym roku sprzedaży znalazł ponad pięć tysięcy nabywców, – o 20 procent więcej, niż przewidywano – a w roku kolejnym sprzedaż przekroczyła dziewięć tysięcy sztuk.
Druga generacja
Dwa lata po premierze modelu na rynek trafiła jego druga generacja, LX 470. Samochód, w którego konstrukcji wykorzystano płytę podłogową i wiele elementów Land Cruisera J100, napędzał mocniejszy silnik V8 o pojemności skokowej 4,7 l. Przednie koła wyposażono w zawieszenie niezależne, zastosowano także zaawansowane systemy AHC (Adjustable Height Control) i AVS (Adaptive Variable Suspension). Pierwszy z nich pozwala dostosować wysokość zawieszenia do warunków oraz umożliwia opuszczenie samochodu dla ułatwienia wsiadania i wysiadania, a drugi odpowiada za automatyczną regulację charakterystyki amortyzatorów, niezależnie dla każdego z kół.
Usprawnienia wprowadzane w kolejnych latach obejmowały m.in. zwiększenie mocy silnika z 230 do 235 KM, a następnie do 268 KM, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji niepożądanych substancji. Czterobiegową przekładnię automatyczną zastąpiła pięciostopniowa. Zabezpieczenia przednich foteli wzbogacono o boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Wyposażenie opcjonalne uzupełniono o 11-głośnikowy system audio klasy premium, system DVD dla pasażerów tylnych siedzeń, łącze Bluetooth oraz kamerę cofania. W roku 2002 sensacją stało się wyposażenie Lexusa LX w pierwszy w świecie samochodowy aktywny system noktowizyjny, wyświetlający na przedniej szybie obraz z kamery działającej w podczerwieni.
Jeszcze więcej mocy
Rok 2007 przyniósł premierę modelu LX 570. Trzecia generacja flagowego SUV-a Lexusa została zaprojektowana od podstaw i nie miała pierwowzoru w rodzinie Land Cruisera – odpowiednik, J200, pojawił się później. Nowy silnik V8 o pojemności 5,7 l rozwijał moc 383 KM i maksymalny moment obrotowy 583 Nm. W układzie przeniesienia napędu zastosowano sześciostopniową sekwencyjną skrzynię biegów oraz centralny mechanizm różnicowy typu Torsen.
Na liście wyposażenia pojawiły się liczne zaawansowane rozwiązania ułatwiające jazdę, poprawiające bezpieczeństwo i zwiększające komfort, w tym systemy Crawl Control, Hill-start Assist Control, „terenowy” ABS poprawiający skuteczność hamowania na nawierzchniach takich jak piasek czy szuter, asystent parkowania, a także funkcje bezpieczeństwa czynnego – automatyczne hamowanie awaryjne, automatyczne światła przednie i aktywny tempomat radarowy – oraz audiofilski system Mark Levinson z 19-głośnikami.
LX 570 przechodził face-liftingi w latach 2010, 2012 i 2015. Modernizowaniu systemów pojazdu towarzyszyły wyraźne zmiany wyglądu zewnętrznego, odzwierciedlające ewolucję stylistyki Lexusa – LX zyskał przede wszystkim grill w charakterystycznym kształcie klepsydry. W roku 2015 przedstawiono wersję LX 450d z 4,5-litrowym dieslem o mocy 268 KM, przeznaczoną na rynki Rosji, Ukrainy, Nowej Zelandii, RPA, Azerbejdżanu oraz Indii.
GX, czyli Grand Crossover
Powodzenie flagowego SUV-a LX – oraz wprowadzonego w 1998 r. bestsellerowego RX, który de facto zapoczątkował zupełnie nowy segment luksusowych crossoverów – zachęciło Lexusa do stworzenia nowego modelu, który wypełniłby lukę między LX i RX. Tak powstał przedstawiony w roku 2002 Lexus GX (Grand Crossover), podobnie jak jego większy brat oparty na solidnej ramie podwoziowej. Tak jak w przypadku LX, postanowiono oprzeć się na dobrze sprawdzonej konstrukcji – w nowym GX wykorzystano podwozie, układ mechaniczny i prawie całą karoserię Toyoty Land Cruiser Prado (J120), modyfikując jedynie przód nadwozia. Komfortowa kabina Prado zyskała jeszcze bardziej luksusowy charakter. Standardem były dwa rzędy foteli, opcjonalny trzeci rząd siedzeń umożliwiał podróżowanie nawet ośmiu osób.
W układzie napędowym wykorzystano znany z Lexusa LX 470 silnik V8 o pojemności skokowej 4,7 l, pięciobiegową przekładnię automatyczną z elektronicznym sterowaniem oraz blokowany centralny dyferencjał typu Torsen. Samochód otrzymał pneumatyczne tylne zawieszenie oraz systemy AVS (Adaptive Variable Suspension) i DAC (Downhill Assist Control). W roku 2003 udostępniono jako opcję system KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System), dostosowujący działanie drążków stabilizujących do warunków jazdy w sposób zwiększający skok kół podczas jazdy terenowej i zmniejszający przechyły nadwozia na szosie. W roku 2004 silnik wzbogacono o inteligentny układ zmiennych faz rozrządu VVT-i, zwiększając jego moc do 201 kW.
Komfort i bezpieczeństwo
Premiera drugiej generacji Lexusa GX miała miejsce w 2009 roku na międzynarodowej wystawie motoryzacyjnej w chińskim Guangzhou. GX 460 zaopatrzono w silnik V8 o pojemności skokowej 4,6 l, mocy maksymalnej 224 kW i maksymalnym momencie obrotowym 446 Nm, współpracujący z nową, sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów i blokowanym centralnym mechanizmem różnicowym typu Torsen. System KDSS stał się wyposażeniem standardowym. Współczynnik oporu powietrza nowego nadwozia (Cx) udało się obniżyć do wartości 0,35. Trzeci rząd siedzeń w kabinie mieszczącej do siedmiu osób wyposażono w mechanizm elektrycznego składania. Lista opcji wyposażenia wnętrza wzbogaciła się o trójstrefową klimatyzację, ogrzewanie drugiego rzędu siedzeń i kierownicy oraz semianilinową tapicerkę.
Wiele uwagi poświęcono zwiększeniu bezpieczeństwa jazdy, czemu sprzyjały m.in. aktywne zagłówki oraz dziesięć poduszek powietrznych, w tym chroniące kolana osób siedzących z przodu i boki pasażerów podróżujących z tyłu, a także szereg mechanizmów bezpieczeństwa aktywnego, takich jak system przeciwkolizyjny PCS czy funkcja ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu.
W roku 2012 pojawiła się wersja GX 400 z czterolitrowym silnikiem V6 o mocy 202 kW i pięciobiegowym automatem, która zastąpiła GX 460 na rynku chińskim.
We wrześniu 2013 roku zaprezentowano zmodernizowanego GX, który otrzymał firmowy grill Lexusa w kształcie klepsydry, nowe reflektory LED i diodowe światła do jazdy dziennej.
Zarówno flagowy SUV Lexus LX, jak i nieco mniejszy GX cieszą się dużym powodzeniem niemal na całym świecie. Choć próżno ich szukać w salonach japońskiej marki premium nad Wisłą, można je od czasu do czasu spotkać na polskich drogach, jest to jednak efekt importu prywatnego.