Gdy osiem cylindrów, pracując w zgodnym rytmie, wytwarza potężną moc 477 koni mechanicznych, a sportowa, ośmiobiegowa przekładnia automatyczna doskonale dopasowuje przełożenia do prędkości i przyspieszenia, potrzebny jest jeszcze zręczny dyrygent, który właściwie pokieruje rozdziałem momentu obrotowego między oba koła tylnej osi. Rolę tę pełni w wyczynowym Lexusie GS F mechanizm różnicowy TVD – Torque Vectoring Differential.
Mechanizm TVD, sterowany przez cyfrowy sterownik ECU (Electronic Control Unit) dopasowuje moc przekazywaną na prawe i lewe koło do sytuacji w oparciu o informacje o kącie obrotu kierownicy, pozycji pedałów przyspieszenia i hamulca, przyspieszeniu podłużnym i poprzecznym oraz szybkości obrotu wokół osi pionowej. Pozwala to uzyskać maksimum dynamiki jazdy bez utraty panowania nad samochodem.
Do regulowania podziału momentu obrotowego TVD wykorzystuje sterowane silniczkami elektrycznymi wielopłytkowe sprzęgła, reagujące na zmianę sytuacji w ciągu 1/1000 sekundy. W efekcie samochód jest bardziej zwinny podczas pokonywania zakrętów z dowolną prędkością i prowadzi się w sposób bardziej naturalny i przewidywalny.
Mogłoby się wydawać, że to jeszcze jeden komputerowy gadżet, który po wciśnięciu guzika z szarego zjadacza chleba robi mistrza kierownicy – ale TVD to rozwiązanie wykorzystywane właśnie w Lexusach RC F GT3, które startują w wyścigach. TVD nie tylko poprawia komfort i bezpieczeństwo, ale i rzeczywiste osiągi.
Jak to działa? Wyobraźmy sobie samochód pokonujący kolejne serpentyny. Gdy wchodzi w zakręt, koła po zewnętrznej stronie zakrętu obracają się szybciej, niż te po wewnętrznej. Gdy przy wychodzeniu z zakrętu kierowca wciska gaz, większość ciężaru auta przenosi się z zewnętrznego przedniego koła na zewnętrzne tylne koło. Przy pełnej mocy ujawnia się nadsterowność. W tej sytuacji do akcji wkracza TVD, który przekazuje więcej mocy na koło zewnętrzne, pomagając pokonać zakręt, a potem wyrównuje stosunek podziału, by zachować jak najlepszą przyczepność. W ten sposób TVD poprawia zarówno bezpieczeństwo, jak i osiągi.
TVD może pracować w trzech trybach – Standard, Slalom i Track. Tryb standardowy łączy osiągi z komfortem – pozwala trochę poszaleć za kierownicą, ale tak, by zbytnio nie zdenerwować pasażerów. Tryb slalomowy kładzie nacisk na sterowność, przydając rodzinnemu sedanowi charakteru niewielkiego, sportowego auta. Tryb Track stworzono z myślą o jeździe torowej z agresywnym pokonywaniem zakrętów, co mogłoby się spodobać jedynie nielicznym pasażerom. Dla każdego coś innego.