Na stoku wzgórza pośród palm kryje się dwupiętrowy budynek. Widok z tarasu zapiera dech w piersiach – ponad opadającym zboczem skrzą się lazurowe wody Morza Śródziemnego, z drugiej strony horyzont zamykają ośnieżone szczyty Alp. Bliżej, na ich tle, widać malowniczo rozsypane wiejskie domki. Takie obrazy znakomicie inspirują europejskich projektantów Lexusa.

Europejskie centrum projektowe Lexusa, ED2 (European Design Development), mieści się w Sophia Antipolis – francuskim parku technologicznym położonym na Lazurowym Wybrzeżu między Niceą i Cannes. W zbudowanym specjalnie dla ED2 obiekcie o powierzchni 6000 metrów kwadratowych pracuje 40-osobowy zespół, w skład którego wchodzi 22 designerów i 10 modelarzy. Ich zadaniem jest tworzenie propozycji projektów nadwozi i wnętrz samochodów dla centrum projektowego Lexusa w Japonii. Designerzy konkurują też z innymi studiami projektowymi Lexusa, opracowując samochody koncepcyjne i modele, które mogą kiedyś trafić do produkcji.

Projekty
To właśnie zespół ED2 zaprojektował koncepcyjnego Lexusa LF-SA – mały samochód miejski, który zaprezentowano na genewskim salonie motoryzacyjnym w marcu 2015 roku. LF-SA nie powstał z myślą o produkcji seryjnej; celem projektu było pokazanie, jak może wyglądać luksus w miniaturowym wydaniu, a także przedstawienie punktu wyjścia do dyskusji nad przyszłymi projektami aut miejskich.

Międzynarodowy zespół kierowany przez Lance’a Scotta pracował nad wieloma modelami Lexusa, od nieprodukowanego już coupé SC, przez sedany IS i GS, po kompaktową hybrydę CT i bestsellerowego crossovera NX. Nie wszystkie propozycje ED2 znalazły odzwierciedlenie w finalnych produktach, ale niektóre projekty, jak karoserie SC i poprzedniej wersji GS, zostały wdrożone do produkcji seryjnej.

Zespół
W skład zespołu wchodzą projektanci nadwozi, wnętrz, kolorów i wykończenia. Głównym miejscem ich pracy jest wielka sala na pierwszym piętrze. Atmosferę pracy twórczej podkreśla artystyczny nieład – wszędzie pełno przedmiotów stanowiących inspirację, od plastikowych dekoracji po samochodowy fotel obciągnięty purpurową tkaniną. Ustawione w kącie sofy sprzyjają dyskusji nad projektami przy tackach z sushi. Po drugiej stronie nad próbkami materiałów rozłożonymi na szklanym stole pochylają się projektanci kolorów i wykończenia.

Zespół ED2 dostaje co roku około siedmiu zadań. Każde z nich uruchamia proces projektowania, który zaczyna się w studiu na piętrze, a kończy na dole. Znajduje się tu warsztat stolarski, spawalniczy i lakierniczy, a przede wszystkim modelarnia, w której powstają ostateczne modele nadwozi z gliny.

Rzeźbiarze nadwozi
Gliniany model jest wstępnie kształtowany przez specjalistycznego robota, sterowanego przez komputer w oparciu o trójwymiarowy, cyfrowy projekt. Potem do pracy wkracza 10-osobowy zespół mistrzów modelarstwa, którzy cyzelują model, aż przybierze on kształty zgodne z wizją designera.

Najnowsze dzieło ED2 to koncepcyjny miejski crossover Lexus UX, pokazany na ubiegłorocznym salonie samochodowym w Paryżu. Auto o futurystycznych kształtach wyposażono w wiele nowatorskich rozwiązań, w tym ergonomiczne fotele Lexus Kinetic Seat wykonane z użyciem przędzy z syntetycznych nici pajęczych. Lexus potwierdził, że model UX trafi do produkcji.

Niewielki zespół ED2 jest pełen entuzjazmu płynącego z tworzenia pięknych form, które z czasem pojawiają się na ulicach jako nowe generacje samochodów Lexusa. To zresztą sprzężenie zwrotne – ten sam entuzjazm jest katalizatorem kreatywności, dzięki której te piękne formy powstają.