Kiedy porównamy styl użytkowników samochodów klasy premium z lat 80. ubiegłego wieku i obecnie, możemy zauważyć, że stał się on dużo bardziej swobodny. Dziś nikogo nie zdziwi prezes poważnej firmy, wysiadający ze swej limuzyny w sportowym ubraniu. Podobnie zmieniły się luksusowe samochody, czego dowodem jest nowy Lexus LS.
Piątą generację flagowej limuzyny Lexusa, przedstawiona na początku tego roku na wystawie w Detroit, już samą sylwetką różni się diametralnie od pierwszego modelu LS. Klasyczną limuzynę o trójbryłowym nadwoziu zastąpiło auto o dynamicznej sylwetce, przypominającej bardziej sportowe coupe. Wygląd to jednak nie wszystko – nowy samochód ma również imponujące własności jezdne i osiągi.
Nowego Lexusa LS zbudowano w oparciu o nowatorską architekturę GA-L (Global Architecture for Luxury vehicles), zastosowaną po raz pierwszy w sportowym coupe LC. Wykorzystanie nowej platformy, a także wysokowytrzymałej stali i stopów aluminium umożliwiło zwiększenie sztywności nadwozia przy zmniejszeniu jego masy o ponad 90 kg w stosunku do poprzedniej generacji. Obniżono przy tym położenie środka masy pojazdu, co w połączeniu z większą sztywnością struktury zapewnia lepsze własności jezdne.
Na większą stabilność i precyzję prowadzenia wpływa również nowe, wielowahaczowe zawieszenie ze stopów lekkich. Tak jak w sportowym LC, podwójne sworznie wahaczy umożliwiają optymalną geometrię zawieszenia w całym zakresie pracy. Nad stabilnością i precyzją prowadzenia czuwa także ulepszony elektroniczny system VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), nadzorujący pracę hamulców, układu kierowniczego, napędu i zawieszenia w sposób zapewniający znakomitą przyczepność oraz sterowność, a zatem i komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Własności jezdne dodatkowo poprawiają aktywne drążki stabilizujące i system LDH (Lexus Dynamic Handling) z niezależnym sterowaniem przednich i tylnych kół.
Adekwatny do bardziej sportowego charakteru flagowego modelu Lexusa jest również napęd. Po raz pierwszy w historii modelu zamiast wolnossącego V8, który w różnych wersjach napędzał cztery dotychczasowe generacje LS, zastosowano sześciocylindrowy silnik widlasty z podwójnym turbodoładowaniem. Jednostka ta, skonstruowana od podstaw w oparciu o technologie rodem ze sportowych bolidów, rozwija moc 415 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 600 Nm – osiągi znacznie lepsze, niż pięciolitrowego V8 – zapewniając przy tym mniejsze zużycie paliwa. Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem pierwszej w segmencie luksusowych limuzyn 10-stopniowej automatycznej skrzyni biegów (wypróbowanej wcześniej w sportowym coupe Lexus LC), odznaczającej szybkością przełączania biegów porównywalną ze skrzyniami dwusprzęgłowymi. Układ napędowy umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie około 4,5 sekundy. Wysoka kultura pracy silnika i zoptymalizowana aerodynamika nadwozia zapewniają bardzo niskie natężenie hałasu w kabinie, w której dodatkowo zastosowano aktywny, elektroniczny system wyciszenia.
Przestronną i wygodną kabinę, uhonorowaną nagrodą EyesOn Design za doskonałość projektu wnętrza inspirowanego duchem tradycji japońskiej gościnności omotenashi, wyposażono w szereg najnowszych technologii. Przednie fotele z możliwością elektrycznej regulacji położenia i kształtu wzdłuż 28 osi zaopatrzone są w ogrzewanie, chłodzenie i funkcję masażu Shiatsu – funkcje te dostępne są również dla tylnych foteli. Elektroniczna tablica przyrządów zaopatrzona jest w wyświetlacz nawigacyjny o przekątnej 12,3 cala, a istotne dla kierowcy informacje mogą być też wyświetlane w polu widzenia kierowcy przez największy w historii, kolorowy wyświetlacz projekcyjny HUD o przekątnej 24 cali.
W ten sposób Lexus LS piątej generacji łączy prestiż z osiągami i luksusowy komfort ze sportową wygodą, będąc jednocześnie samochodem reprezentacyjnym i dającym dużo radości z jazdy.