Jak podaje Forbes.com, Toyota – macierzysty koncern Lexusa – prowadzi prace nad wyposażeniem samochodów w szerokopasmowy dostęp do internetu wykorzystujący łącza satelitarne.
Cytowany przez Forbesa analityk Roger Lanctot mówi, że Toyota współpracuje z powiązaną z jednym z przedsięwzięć Billa Gatesa firmą Kymeta z Redmond nad samochodowymi antenami do szerokopasmowej łączności satelitarnej.
Obecnie dostęp do internetu w samochodach realizowany jest za pośrednictwem naziemnej sieci telefonii komórkowej z użyciem smartfonów pełniących rolę punktów dostępowych lub przez pokładowe systemy z własną kartą SIM. Istotną wadą tego rozwiązania są jednak problemy z dostępnością sygnału komórkowego np. poza obszarami miejskimi. W przeciwieństwie do naziemnych łączy komórkowych, sygnał satelitarny jest dostępny praktycznie na obszarze całego globu.
Oczywiście zainstalowanie na dachu samochodu konwencjonalnej, parabolicznej anteny satelitarnej w postaci wklęsłego talerza nie wchodzi w rachubę, dlatego anteny, które dla Toyoty opracowuje Kymeta, będą małe i płaskie. Będzie to możliwe dzięki wykorzystaniu tzw. syntetycznej apertury – kształtowania wiązki odbieranych i nadawanych fal radiowych za pomocą mozaiki wielu elementów sterowanych przez wyrafinowane oprogramowanie. W ten sposób antena umieszczona nieruchomo na dachu poruszającego się auta będzie zawsze wirtualnie „skierowana” w stronę znajdującego się na orbicie satelity.
Choć usługi satelitarnej transmisji danych są coraz tańsze, ich koszt wciąż jest znacznie większy, niż w przypadku transmisji komórkowej. Dlatego nowe systemy łączności pojawią się zapewne najpierw w luksusowych samochodach marki Lexus. Według Forbesa, prawdopodobnym kandydatem do otrzymania systemu satelitarnej transmisji danych może być nowe coupe Lexus LC, którego premiera spodziewana jest podczas przyszłorocznego North American International Auto Show w Detroit.
Źródło: forbes.com, Zdjęcia:Lexus