Inteligentne systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne czy aktywny tempomat, stają się coraz powszechniejsze w nowych samochodach. Lexus, który te funkcje uczynił standardem we wszystkich modelach, idzie jeszcze dalej, prezentując zaawansowanego asystenta pasa ruchu Lane Valet.
Nie ma chyba kierowcy, który nie narzekałby na zawalidrogi, blokujące lewy pas na drogach szybkiego ruchu. To frustrujące zjawisko jest powszechne nie tylko w Polsce, ale wynalazek Lexusa w miarę upowszechnienia może je z czasem stopniowo wyeliminować.
Funkcja Lane Valet wykorzystuje do monitorowania pasów ruchu radar i kamerę, wchodzące w skład Lexus Safety System+, a także podobny do WiFi standardowy protokół bezprzewodowej łączności pojazdów 802.11p. W sytuacji, gdy na pasie przed samochodem pojawi się blokujący go wolniejszy pojazd, kierowca może naciśnięciem przycisku uruchomić funkcję Lane Valet. System komunikuje się wtedy z poprzedzającym pojazdem i, jeśli sąsiedni pas jest wolny, nakazuje mu zmianę pasa. W poprzedzającym pojeździe zostaje włączony kierunkowskaz, a układ wspomagania kierownicy wykonuje delikatny, ale stanowczy manewr.
Film prezentujący tę wizjonerską technologię został opublikowany tuż przed 1 kwietnia, więc przycisku Lane Valet w nowych Lexusach raczej nie znajdziemy. Warto jednak zauważyć, że od strony technicznej realizacja tej funkcji jest jak najbardziej możliwa, a wszystkie elementy systemu wchodzą już w skład wyposażenia wszystkich modeli Lexusa. Problemem jest tylko to, że w podobny system musiałby również być wyposażony zawalidroga. Nie ulega wszakże wątpliwości, że w miarę rozwoju i upowszechniania technologii automatycznego prowadzenia zaawansowany asystent pasa ruchu stanie się rzeczywistością.