W ubiegłym roku w Polsce było dostępnych 35 modeli hybrydowych 13 marek z niemal wszystkich segmentów – od aut miejskich po luksusowe SUV-y, limuzyny i samochody sportowe. Zainteresowanie klientów nie rozkładało się jednak równomiernie – samochody Toyoty i Lexusa stanowiły ponad 93% rynku hybryd.

Najwięcej, bo aż 7 modeli oferuje Lexus, a zaraz po nim Toyota (6 modeli). Mercedes i BMW proponowały swoim klientom po 4 modele hybrydowe, a pozostałe marki po 2 lub jeden model. Łącznie oferta Toyoty i Lexusa stanowi nieco ponad 1/3 wszystkich modeli hybrydowych, które można kupić w Polsce, mimo to obie marki japońskiego producenta zajmują łącznie 93,4% rynku, spychając pozostałych producentów do niewielkiej niszy. Nie znaczy to jednak, że samochody hybrydowe Forda, BMW czy Volvo nie znajdują nabywców.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, najpopularniejszym samochodem hybrydowym w Polsce w 2016 roku był już tradycyjnie Auris Hybrid. W ubiegłym roku zarejestrowano 3560 egzemplarzy tego modelu. RAV4 wyprzedził Yarisa Hybrid, a miejsce 4. i 5. zajęły hybrydowe Lexusy NX i RX. Najchętniej wybieranym modelem innej marki niż Toyota i Lexus była zajmująca 8. miejsce Kia Niro z wynikiem 182 rejestracji. Nowy koreański crossover ustąpił pierwszeństwa w swoim segmencie Toyocie C-HR Hybrid, która uzyskała wynik 361 rejestracji. Na końcu tego zestawienia uplasowały się hybrydowe wersje Mercedesa klasy C, Porsche Panamery i Volvo V60, które nie znalazły ani jednego nabywcy. Szwedzka marka odniosła natomiast sukces z nowym modelem XC90, który zanotował 142 rejestracje. Klienci Mitsubishi stracili zainteresowanie hybrydowym Outlanderem, którego liczba rejestracji spadła z 90 egzemplarzy w 2015 roku do 38 w 2016 roku.

Liderzy segmentów
Najbogatszą ofertę samochodów hybrydowych znajdą klienci zainteresowani samochodami klasy średniej (segment D) i SUV-ami. W 2016 roku można było wybierać spośród 9 samochodów osobowych średniej wielkości, w tym 5 aut marek popularnych i 4 pojazdów klasy premium. Prius zdecydowanie wyprzedził Forda Mondeo i Hyundaia IONIQ. Co prawda sprzedaż hybrydowego Koreańczyka rozpoczęła się dopiero jesienią, podczas gdy nowy Prius jest dostępny od wiosny, jednak to nie wyjaśnia przewagi flagowej hybrydy Toyoty. IONIQ w najlepszym miesiącu (październiku) znalazł 16 nabywców, podczas gdy w najlepszym dla Priusa marcu zarejestrowano 54 egzemplarze tego modelu.

W ofercie samochodów ze zwiększonym prześwitem znajduje się aż 12 modeli. Crossovery reprezentują Toyota C-HR Hybrid i Kia Niro, a SUV-y ładowany z zewnętrznej sieci Mitsubishi Outlander oraz zdecydowany lider wśród tej grupy aut – Toyota RAV4 Hybrid (2110 rejestracji). Marki premium mają w tym segmencie wyjątkowo bogatą ofertę. Klienci z zasobniejszymi portfelami mogą wybierać pomiędzy crossoverami Lexusem NX (531 egz.) i Mercedesem GLE (1 egz.) oraz SUV-ami Lexusa (386 egz.), Volvo (142 egz.), Porsche (5 egz.), Audi (1 egz.), BMW (1 egz.) i Mercedesa (1 egz.).

Hybrydy Toyoty dominują we wszystkich segmentach wśród marek popularnych, zaś modele Lexusa wybierano najczęściej w niemal wszystkich segmentach premium, z dwoma wyjątkami. W segmencie samochodów sportowych hybrydowego Lexusa RC zarejestrowało 14 osób, zaś BMW i8 26 osób. Nikt nie zdecydował się na hybrydową Panamerę. Drugim wyjątkiem jest hybrydowy BMW 2 Active Tourer, który nie ma konkurencji w segmencie luksusowych minivanów. Najpopularniejszym w ubiegłym roku samochodem spalinowo-elektrycznym marki BMW był miejski i3, który znalazł 55 klientów. Co ciekawe, wersja pozbawiona silnika spalinowego okazała się najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Polsce – kupiło ją 91 osób, co stanowi 53,5% tego rynku.

 

Źródło Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR