Nowe coupe Lexusa trafi do salonów już na początku przyszłego roku. W oczekiwaniu na tę rynkową premierę poznajemy kolejne szczegóły dotyczące flagowego sportowego auta japońskiego producenta samochodów klasy premium.

Lexus LC 500, zaprezentowany w styczniu tego roku na North American International Auto Show w Detroit, jest seryjnym wcieleniem koncepcyjnego modelu LF-LC, pokazanego w tym samym miejscu cztery lata wcześniej. Zarówno LF-LC, jak i jego następca zostały uhonorowane prestiżowymi nagrodami EyesOn Design.

Zespołowi projektantów LC 500, którym kierowali główny inżynier Koji Sato i szef designerów Tadao Mori, udało się w bezprecedensowy sposób zrealizować idee koncepcyjnego LF-LC, wykorzystując najnowsze osiągnięcia technologii. Patrząc od frontu, dynamiczna stylistyka nadwozia rozwinięta jest wokół wydatnego grilla o charakterystycznym dla współczesnych Lexusów kształcie klepsydry, którego siatka zagęszcza się ku górze. Kształt ten możemy dostrzec patrząc nieco od góry w linii boków karoserii, z wystającymi krzywiznami przednich i tylnych błotników. Powraca on również pośrodku tylnej części nadwozia.

W śmiałe linie smukłej bryły auta zgrabnie wpisano potrójne reflektory LED, dzięki użyciu specjalnych soczewek zajmujące o połowę mniej miejsca niż konwencjonalne lampy LED, a także tylne lampy zespolone – przemyślnie umieszczone wewnątrz nich półprzejrzyste lustra nadają im wyraz hipnotycznej głębi, choć ich obudowy mają tylko 77 mm głębokości.

Nadwozie samochodu ma znakomitą aerodynamikę, której sprzyjają przemyślane i starannie dopracowane szczegóły, takie jak wloty powietrza z przodu przednich i tylnych błotników, poprawiające opływ strug powietrza z boków kół, czy niewielkie płetewki za lusterkami, stabilizujące przepływ wzdłuż boków nadwozia. Wszelkie elementy znajdujące się pod spodem auta osłonięte są wielką płytową owiewką. Spoiler na tylnej krawędzi bagażnika wysuwa się automatycznie, gdy prędkość przekracza 80 km/h, dociskając tył pojazdu do jezdni.

Nowa platforma

Konstrukcję Lexusa LC oparto na nowej platformie GA-L (Global Architecture – Luxury), zapewniającej zwiększenie sztywności i bezpieczeństwa struktury przy jednoczesnym obniżeniu jej masy. Dzięki zastosowaniu platformy GA-L uzyskano też bardzo niskie położenie środka masy i optymalny rozkład masy między przodem i tyłem pojazdu – dla wersji z napędem konwencjonalnym wynosi on 54/46, dla wersji hybrydowej 52/48.

Do łączenia elementów nadwozia, oprócz spawania na szeroką skalę zastosowano klejenie – łączna powierzchnia spoin klejonych to aż 73 m² (w aktualnym modelu IS jest to 21 m²). W budowie nadwozia wykorzystano stal o wysokiej i bardzo wysokiej wytrzymałości, pokrywę silnika, błotniki i przednią ramę przestrzenną wykonano z aluminium. Aluminiowe są też zewnętrzne panele drzwi, zaś panele wewnętrzne to węglowy kompozyt CSMC (Carbon Fiber Reinforced Sheet Molding Compound) – w ten sposób uzyskano masę drzwi o 47% mniejszą, niż gdyby zrobiono je ze stali. Aluminiowe kolumny zawieszenia są dwukrotnie mocniejsze od konwencjonalnych, a przy tym są o 42% lżejsze. Dla zwiększenia sztywności przedniej części auta w komorze silnika umieszczono sześć belek usztywniających. W wersji sportowej przewidziano większy udział kompozytów zbrojonych włóknem węglowym (CFRP) – z tego materiału wykonany będzie również dach.

Aby zachować niskie położenie maski znane z koncepcyjnego LF-LC, skonstruowano zupełnie nowe, wielowahaczowe zawieszenie przednie z górnymi wahaczami z kutego aluminium o podwójnych przegubach, zapewniających dokładne odwzorowanie ruchu dolnych wahaczy.

Nowatorskie napędy

Napęd Lexusa LC 500 stanowi pięciolitrowy, wolnossący silnik V8 2UR-GSE z bezpośrednim wtryskiem paliwa D-4S – ulepszona jednostka znana z modeli RC F i GS F. Działaniem jego 32 zaworów steruje zoptymalizowany system VVT-i, umożliwiający również pracę w oszczędnym cyklu Atkinsona. Silnik rozwija maksymalną moc 477,5 KM przy 7100 obr./min i maksymalny moment obrotowy 540 Nm przy 4800 obr./min, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie krótszym od 4,5 sekundy. Zastosowana skrzynia biegów to pierwsza w samochodzie luksusowym dziesięciobiegowa przekładnia automatyczna.

Hybrydowa jednostka napędowa Lexusa LC 500h wykorzystuje 24-zaworowy, 3,5 litrowy silnik V6 8GR-FXS o mocy 299 KM przy 6600 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 348 Nm przy 4900 obr./min współpracujący z silnikiem elektrycznym. Umieszczony za tylnymi siedzeniami litowo-jonowy akumulator trakcyjny o 84 ogniwach daje napięcie 310 V i jest o 20% mniejszy oraz o 20 kg lżejszy, niż akumulator NiMH o analogicznej pojemności. Między jednostką hybrydową a tylnym mostem zastosowano dodatkową, czterobiegową przekładnię automatyczną, pozwalającą uzyskać lepsze osiągi samochodu i obniżyć prędkość obrotową silnika spalinowego przy dużych prędkościach, a tym samym zmniejszyć hałas w kabinie. Łącznie z przekładnią obiegową układu hybrydowego daje ona 10 wirtualnych biegów, zapewniając kierowcy lepsze wyczucie samochodu i większą przyjemność z jazdy.

Analogiczny efekt daje dziesięciobiegowa przekładnia w Lexusie LC 500, zestrojona tak, by zmiany przełożeń następowały rytmicznie i pozwalały optymalnie wykorzystać możliwości silnika.

Auto będzie dostępne z 20-calowymi obręczami odlewanymi z aluminium albo 20- lub 21-calowymi kutymi obręczami aluminiowymi. Opony typu run-flat umożliwią przejechanie po utracie ciśnienia do 160 km z prędkością do 80 km/h.

Komfort i bezpieczeństwo

Wykończone starannie skórą i alcantarą, wnętrze Lexusa LC podzielone jest na trzy strefy: kierowcy, pasażera przedniego fotela i pasażerów zajmujących miejsca z tyłu. Miejsce kierowcy zoptymalizowano pod kątem prowadzenia pojazdu, pasażer siadający z przodu ma zapewnione maksimum komfortu. Ergonomiczne fotele, których projektowanie trwało dwa lata, podczas których przetestowano 50 różnych prototypów, dostępne są w dwóch wersjach – standardowej i sportowej, o oparciu ukształtowanym w sposób zapewniający lepsze trzymanie pleców. Wielofunkcyjna kierownica ma obręcz o zmiennym przekroju, poprawiającym uchwyt przy dynamicznej jeździe. Zestaw wskaźników zrealizowano za pomocą 8-calowego wyświetlacza, którego zawartość – podobnie, jak w kultowym supersamochodzie Lexus LFA – dostosowuje się do trybu jazdy i sytuacji. Pokrętło przełącznika trybów jazdy, również wzorem LFA, umieszczono po prawej stronie obudowy zestawu wskaźników. Lexus LC dostępny będzie z nowym, kolorowym wyświetlaczem projekcyjnym HUD.

Standardowe wyposażenie Lexusa LC stanowi dwunastogłośnikowy system audio firmy Pioneer z ośmiokanałowym wzmacniaczem klasy D. Cztery podwójne głośniki umieszczone są w słupkach A i C, dwa głośniki niskotonowe w drzwiach, głośnik średniotonowy w centralnej konsoli, a subwoofer z tyłu. Dla audiofilów przewidziano referencyjny system Mark Levinson z 13 głośnikami i 11-kanałowym wzmacniaczem klasy D o mocy 915 watów.

Lexus LC będzie standardowo zaopatrzony w pakiet bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, obejmujący m.in. system ochrony przedzderzeniowej, aktywny radarowy tempomat, system przeciwdziałania niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu i automatyczne światła drogowe. Ciekawostką jest system automatycznie unoszący pokrywę silnika w racie kolizji z pieszym, co zmniejsza przeciwdziała odniesieniu przez niego poważniejszych obrażeń.

Lexus LC dostępny będzie w 12 kolorach, w tym dwóch nowych: Structural Blue (można go było zobaczyć podczas premiery modelu LC 500h) i oraz Flare Yellow. Do wyboru będą również cztery kolorystyki wnętrza.

Lexusy LC będą produkowane w fabryce Motomachi, tej samej, w której powstała limitowana seria 500 supersamochodów Lexus LFA.