Dwuliterowe oznaczenia modeli marki Lexus niosą w sobie informacje zakodowane według logicznego klucza. Pierwsza litera określa charakter lub wielkość auta: L to Luxury, G – Grand, C – Compact. Druga litera oznacza rodzaj nadwozia – S znaczy Sedan, C to Coupé, zaś tajemnicze X oznacza Crossover.
W Europie japoński producent samochodów luksusowych oferuje dwa SUV-y – NX i RX, jednak na rynkach światowych sprzedawane są jeszcze dwa inne – GX i LX.
Pierwszym SUV-em w ofercie Lexusa był wprowadzony w roku 1997 największy model LX. Konstrukcja samochodu z siedmiomiejscowym nadwoziem na podłużnicowej ramie oparta była na szóstej generacji legendarnej terenowej Toyoty Land Cruiser (J80) – różnice sprowadzały się przede wszystkim do innej stylistyki przodu, lepszego wyciszenia i bardziej luksusowego wyposażenia. Czteroipółlitrowy silnik V6 Lexusa LX 450 (cyfry w oznaczeniu to pojemność skokowa w litrach pomnożona przez 100) napędzał oczywiście koła obu osi. Również druga generacja, LX 470 z mocniejszym silnikiem V8 4,7 l, była konstrukcyjnym bliźniakiem Land Cruisera (J100). Trzecią generację, LX 570, opracowywano równolegle z Land Cruiserem J200, jednak tym razem SUV Lexusa wszedł na rynek przed nową terenówką Toyoty.
Nieco mniejszy model GX (Grand Crossover) zadebiutował w roku 2002. Mieszczący do ośmiu osób samochód oparto na konstrukcji komfortowej Toyoty Land Cruiser Prado (J120) z nadwoziem na podłużnicowej ramie, wykorzystując też jej karoserię (z wyjątkiem przodu) oraz elementy mechaniczne i nadając autu luksusowy charakter. Napęd czterech kół zapewniał silnik V8 z pięciobiegową przekładnią automatyczną i blokowanym centralnym mechanizmem różnicowym Torsen.
Największy dostępny w Europie SUV Lexusa – RX (Radiant Crossover) jest trochę mniejszy od GX. Opracowane od podstaw auto o samonośnym nadwoziu trafiło na rynek w roku 1997 i natychmiast zrobiło ogromną karierę, stając się najczęściej kupowanym SUV-em w USA. RX był także pierwszym autem Lexusa wyposażonym w napęd hybrydowy – do dziś jest to najpopularniejsza hybryda tej marki; od premiery tej wersji w roku 2005 sprzedano już ponad 335 tys. egzemplarzy modelu RX 400h / RX 450h na ogólną liczbę miliona wszystkich hybrydowych Lexusów. Aktualna, czwarta generacja jest oferowana z hybrydową jednostką napędową o łącznej mocy 313 KM lub dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 238 KM, w obu przypadkach z napędem na cztery koła.
Najmniejszy obecnie SUV luksusowej japońskiej marki to NX; litera N to skrót od Nimble, czyli zwinny. Kompaktowe auto trafiło do oferty w roku 2014 i szybko stało się jednym z najpopularniejszych modeli marki. Lexus NX 200t ma ten sam, co w RX 200t dwulitrowy silnik 238 KM, zaś NX 300h wyposażono w hybrydową jednostkę o mocy 197 KM. Samochody dostępne są zarówno w wersji z napędem na przednie, jak i wszystkie koła. W przypadku hybrydy, tak jak w RX 450h napęd AWD jest realizowany w systemie E-Four – tylne koła napędza silnik elektryczny.
Wszystko wskazuje na to, że wkrótce do aut z literą X w nazwie dołączy kolejne – 29 września w Paryżu Lexus pokaże koncepcyjny model UX, co można rozszyfrować jako „Urban Crossover”. Producent zapowiada, że samochód będzie wyposażony w nowatorskie technologie i zorientowany na mieszkańców miast, ceniących zdrowy styl życia i środowisko – bez wątpienia znajdziemy w nim napęd hybrydowy. Czy w ślad za modelem koncepcyjnym pojawi się samochód seryjny? To całkiem prawdopodobne; tak właśnie było w przypadku Lexusa NX i kilku innych aut firmy.