Samochody marki Lexus słyną z luksusowego wykończenia i bogatego wyposażenia, a także wysokiego komfortu jazdy oraz znakomitej dynamiki. To zasługa nie tylko silników o ponadprzeciętnych mocach, ale i wyrafinowanych skrzyń biegów.
Standardem w Lexusach są przekładnie automatyczne, które od początku historii marki dostarcza partner Lexusa – japońska firma Aisin AW. Jedynym modelem wyposażanym w manualne skrzynie biegów był kompaktowy sedan IS. We wszystkich Lexusach IS pierwszej generacji standardem była skrzynia o sześciu przełożeniach, co było wówczas ewenementem w samochodach kompaktowych. Przekładnia manualna była również dostępna w benzynowym IS 250 drugiej generacji, a wszystkie wersje auta z silnikami wysokoprężnymi (IS 220d, IS 200d) oferowane były wyłącznie ze skrzynią manualną. W Lexusach IS trzeciej generacji znajdziemy już tylko 6- lub 8-biegowe automaty.
Sedany
Pierwszy Lexus LS 400, flagowa limuzyna, która dała początek marce, był wyposażony w sterowaną elektronicznie 4-biegową przekładnię automatyczną, której komputer wymuszał redukcję momentu obrotowego silnika przy zmianie przełożeń dla wyeliminowania szarpnięć. W drugiej generacji modelu przekładnię zmodernizowano, a przy okazji faceliftingu zmieniono na 5-biegową. Trzecia generacja, LS 430, otrzymała pięciobiegowy automat z funkcją samoczynnej redukcji przełożenia przy zjeżdżaniu ze wzgórza. Wersja po faceliftingu dostała skrzynię 6-biegową z trybem sekwencyjnym. W czwartej generacji – LS 460 – wprowadzono pierwszą w świecie ośmiostopniową przekładnię automatyczną.
Średniej wielkości sedan Lexus GS 300 odziedziczył czterobiegowy automaty po flagowym LS 400. W modelu 1998 wprowadzono o 46% szybszą skrzynię o pięciu biegach, a w roczniku 2005 – sześciobiegową. W mocniejszym Lexusie GS 460 zastosowano przekładnię ośmiostopniową. Wyczynowy Lexus GS F ma skrzynię ośmiobiegową ze zmianą przełożeń dopasowaną do przeciążeń i położenia przepustnicy.
Lexus IS 200 rocznik 1999 wystartował z inteligentną przekładnią czterobiegową, „uczącą się” stylu jazdy kierowcy. IS 300 model 2001 dostał pięć biegów z możliwością zmiany przyciskami, a IS 250 rocznik 2005 – sześć biegów z trybem sekwencyjnym i zmianą przełożeń łopatkami pod kierownicą. W wyczynowym IS F zastosowano sportową skrzynię ośmiobiegową. Osiem biegów ma również IS 200t – pierwszy sedan Lexusa ze zmianą przełożeń z uwzględnieniem przeciążeń.
Coupe
Lexus RC F, wyczynowa wersja sportowego coupe, ma przekładnię ośmiobiegowa o 5 trybach pracy wybieranych przez kierowcę. W modelu RC 200t zastosowano skrzynię zaadaptowaną z RC F.
Nowe sportowe coupe Lexus LC 500 otrzymało pierwszą w tej klasie pojazdów automatyczną skrzynię biegów o 10 przełożeniach.
SUV-y
Automatyczna przekładnia w crossoverach Lexus RX jest zintegrowana z mechanizmami różnicowymi kół przednich i napędu obu osi. Model RX 300 wprowadzono ze skrzynią czterobiegową, później zyskał pięciobiegową. Nowy RX 200t ma już przekładnię sześciobiegową. W skrzynię o sześciu przełożeniach wyposażony jest także mniejszy Lexus NX 200t.
Dla wyprodukowanego w zaledwie 500 egzemplarzach supersamochodu Lexus LFA o nadwoziu z kompozytów węglowych i potężnym silniku V10 zaprojektowano specjalnie sześciobiegową, automatyczną przekładnię sekwencyjną ASG z elektrohydrauliczną zmianą przełożeń. Ma ona siedem trybów pracy o różnym czasie przełączania – od 0,2 sekundy w trybie wyścigowym do 1 sekundy przy płynnej jeździe.
Hybrydy
W wersjach różnych modeli o napędzie hybrydowym rolę skrzyni biegów pełni elektromechaniczna przekładnia bezstopniowa (e-CVT), stanowiąca połączenie przekładni planetarnej z dwoma silnikami elektrycznymi. Mogą one na zmianę pełnić rolę silników albo generatorów i dzięki precyzyjnemu sterowaniu przez komputer przepływem prądu decydują o stopniu przełożenia. Napęd hybrydowy w crossoverach RX i NX, a także w kompaktowym CT jest konstrukcyjnie zbliżony do stosowanego w hybrydach Toyoty, takich jak Prius, Auris Hybrid czy Yaris Hybrid. Za napęd na cztery koła odpowiada w hybrydowych RX i NX system E-Four – tylne koła napędzane są silnikiem elektrycznym z przekładnią redukcyjną i mechanizmem różnicowym.
Jednostki napędowe hybrydowych sedanów LS, GS i IS funkcjonują na tej samej zasadzie, z tą jednak różnicą, że są dostosowane do przenoszenia momentu obrotowego na tylne koła za pośrednictwem wału napędowego. W dysponujących wielką mocą modelach GS 450h i LS 600h zastosowano dodatkową, dwustopniową przekładnię automatyczną, pozwalającą lepiej wykorzystać potencjał jednostki napędowej przy szybkiej jeździe i osiągać większe prędkości maksymalne.
Rozwinięciem tej idei jest Multi Stage Hybrid System w Lexusie LC 500h, w którym dodatkowa przekładnia automatyczna ma cztery przełożenia. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu pozwala to uzyskać w trybie manualnego sterowania 10 wirtualnych biegów, zapewniających kierowcy lepsze panowanie nad dynamiką samochodu.
Źródło:
http://blog.lexus.co.uk